V prípade, že elektromobil po dobití nezaparkujete inde, bude vám účtovaná pokuta.
Venovali sme sa témam, ktoré súviseli s parkovaním elektromobilov pri nabíjačkách. Ak ste nás sledovali viete, že na mieste riadne označenom ako parkovacie miesto pre elektromobil môže skutočne stáť len elektromobil. Podmienkou však je to, aby sa nabíjal. V prípade, že je nabíjanie ukončené alebo nabíjačku vodič nepotreboval a len si vozidlo odparkoval, blokuje miesto iným majiteľom elektromobilov a môže dostať pokutu.
Ako riešia blokovanie nabíjačiek dvaja veľkí poskytovatelia nabíjania pre elektromobily na Slovensku?
Priama pokuta za státie na mieste po dobití elektromobilu v tejto spoločnosti neexistuje. Cenník je však koncipovaný tak, že na nabitie má vodič určitý počet minút podľa programu, ktorý si zvolí. Minutáž závisí aj od typu nabíjania, čiže od výkonu danej stanice. Počas nabíjania má parkovanie zadarmo, po nabití sa začne uplatňovať časový poplatok, ktorý by mal byť motivačným pre rýchle odparkovanie a uvoľnenie nabíjačky.
Na nabitie automobilu upozorní majiteľa notifikácia prostredníctvom aplikácie (ak ju teda má, čo sa v tomto prípade odporúča).
Spoločnosti GreenWay sme sa spýtali aj na to, či sa stretávajú so sťažnosťami majiteľov elektromobilov na autá, ktoré úmyselne blokujú vyhradené parkovacie miesta pre nabíjanie.
„Áno, stretli. Niekoľkokrát sme na podnet zákazníka napr. kontaktovali prevádzku obchodného centra, aby nesprávne parkujúceho vodiča "vyhlásili" a upozornili ho, že si má vozidlo preparkovať.“
Adam Perger, Customer Care Manager GreenWay
Na parkovanie a blokovanie parkovacích miest sme sa spýtali aj Západoslovenskej energetiky, a.s., ktorá prevádzkuje nabíjačky ZSE Drive.
„ZSE Drive spoplatňuje nabíjanie po uplynutí vyhradeného času určeného pre nabíjanie, ktorý je 180 minút pri AC, 90 minút pri DC a 60 minút pri Ultra nabíjaní (nad 50 kW). Sadzba za prekročenie tejto doby je 3 € za každú začatú hodinu.“
Rastislav Žembery, Úsek e-mobility ZSE Drive
Poplatok za parkovné – čiže spomínané 3 eurá - sa účtuje za každú, aj začatú hodinu po prekročení času určeného pre nabíjanie elektrického vozidla (bez ohľadu na to, či sa elektrické vozidlo nabíja alebo nie). Aj pri tejto nabíjačke platí, že prostredníctvom aplikácie ZSE Drive dostane majiteľ elektromobilu notifikáciu o tom, že zvolené nabíjanie je ukončené a vozidlo by malo nabíjačku opustiť.
Pre zlepšenie komfortu zákazníkov buduje ZSE Drive na verejné nabíjacie miesta aj parkovacie senzory, ktoré v mobilnej aplikácii umožnia zverejnenie informácie o reálnej dostupnosti – obsadenosti parkovacieho miesta pri nabíjačke. Nabíjačka bude ako dostupná viditeľná v aplikácii aj tak, ale pokiaľ bude pri nej parkovať vozidlo so spaľovacím motorom, systém by jej reálnu obsadenosť nezaznamenal. Keď však odparkované vozidlo zachytí senzor, automaticky sa nabíjačka v systéme ukáže ako obsadená.
Stretli sa v ZSE Drive s vodičmi, ktorí schválne obsadzujú nabíjačky a ako tento problém riešia?
„Momentálne rokujeme s niektorými mestami a mestskými políciami o riešení neoprávneného parkovania spaľovacími vozidlami cez blokové pokuty.“
Rastislav Žembery, Úsek e-mobility ZSE Drive
Takže vodiči, ktorí stoja na danom mieste po nabití, dostanú „trest“ za porušenie pravidiel. Na ostatných šoférov treba upozorniť napríklad mestskú políciu či správu daného parkoviska či obchodného centra.
Zdroj foto v článku: ZSE Drive
Aká je situácia s parkovaním elektromobilov?
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?