Počiatky elektromobility na území Slovenska siahajú až do 19. storočí, kedy pôsobil na kráľovskej akadémii v Bratislave benediktínsky kňaz a profesor fyziky Štefan Anián Jedlik, ktorý sa dokázateľne podieľal na vývoji elektromobilov a v rokoch 1827-1829 ako prvý na svete skonštruoval model elektromotora. V roku 1842 použil podobný elektromotor na pohon vozíka po koľajniciach, úspešne sa tiež zaoberal aj konštrukciou galvanických článkov a akumulátorov.
Mnohí automobiloví fanúšikovia však nevedia, že aj Slovensko malo svoj prvý elektromobil. V roku 1994 v Bánovciach nad Bebravou spoločnosť VAB Sipox a.s začala pracovať na vývoji elektromobilu s projektom MicroEko. Výsledkom bol elektromobil, ktorý úspešne absolvoval homologáciu v niektorých európskych štátoch, získal Zlatú medailu na strojárskom veľtrhu v Brne a bol pripravený pre výrobu. K jeho výrobe ale nikdy nedošlo a to bol koniec prvého slovenského elektromobilu.
Elektromobil , ktorý dostal názov MicroEko má dÍžku 3620 mm, šírku podľa jednotlivých variantov (skriňové vozidlo, valník, izotermická nástavba, sklápač a vozidlo na odvoz odpadkov) 1410 a 1 500 mm a výšku 1820 a 1890, pri rázvore náprav 1900 mm. Užitočné zaťaženie Microeka sa pohybuje od 450 do 600 kg a celkovú hmotnosť má 2000 kg. Nové vozidlo dosahuje maximálnu rýchlosť 60 kilometrov za hodinu. Jeho dojazd je približne 60 až 80 kilometrov a závisí od spôsobu jazdy, trate a použitých batérií. Na výber je 14 šesťvoltových blokov NiCd alebo Pb, ktoré poháňajú jednosmerný trakčný motor s cudzím budením a menovitým výkonom 16 kW.
Najpredávanejšie elektromobily
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?