Prinášame praktické rady, ktoré vám pomôžu s dojazdom elektromobilu počas zimy.
Jazda elektromobilom v zime je veľmi diskutovaná téma. Áno, elektromobilom sa v zime mierne mení dojazdová kapacita, ale to aj autám so spaľovacím motorom. Aktívny motorista vie a pozná zmeny v štartovaní a dojazde svojho automobilu v období, keď vonku prevládajú mínusové teploty alebo sneh.
20 – 30 %
Dalo by sa povedať, že dojazd elektromobilu klesá o 20 až 30 % v závislosti od modelu vozidla. Toto číslo je orientačné, a keďže rôzne testy, ktoré sú zamerané práve na zisťovanie poklesu dojazdu sa robia najmä vo svete, kde sú iné klimatické podmienky a nároky na zimu než u nás, netreba ho brať ako záväzné pre všetky elektromobily.
Britský magazín Car napríklad testoval model Tesla Model S 85D. Bežné podmienky priniesli dojazd 475 km na jedno nabitie, zimné však 322 km na jedno nabitie. Mimochodom, dojazd záleží aj od toho ako nabíjate auto, či doma, či na rýchlonabíjačkách a ako často práve týmto spôsobom, takže dojazd nie je ovplyvnený len samotným počasím a snehom.
Zopár dobrých rád
Keďže dojazd ovplyvňuje viacero faktorov, aj vy svojím spôsobom jazdy alebo svojou starostlivosťou o automobil môžete nejaké tie kilometre ovplyvniť.
Parkujte v garáži a plánujte ohrievanie
Na spotrebu v zime silne vplýva systém na ohrev batérie. Práve zahrievanie batérie po napríklad celonočnom státí v mraze ukrojí z batérie „zbytočne“ šťavu. Ak parkujete v garáži a necháte vozidlo na nabíjačke aj počas doby, kedy je už nabité naplno, môžete dojazd predĺžiť vďaka úspore za ohrev batérie pred štartom a pred samotným rozjazdom.
Parkovanie v garáži má teda výrazné plusy. Navyše sa odporúča vyhriať interiér vozidla ešte počas státia v garáži a nie zapnúť kúrenie až vtedy, keď z garáže vyjdete na cestu a fičíte do práce. Odporúča sa tiež nastavenie vykurovania vopred. Vtedy časť energie potrebnú na kúrenie dodáva nabíjačka, nielen batéria. Batéria si tak svoju energiu šetrí na potrebné kilometre a jazdu.
Vyhriate vozidlo počas jazdy ľahšie udržíte vyhriate aj naďalej. Ak by ste s kúrením začali až počas jazdy, uberáte sa o kilometre zbytočne. Batériu zaťaží štart a ohrev v zimných podmienkach a ešte aj samotné vykurovanie interiéru či sedadiel.
Ak sa vám zdá, že práve vyhrievanie interiéru vo vašom modely elektromobilu berie z batérie viac ako sa vám páči, skúste v zime vyhriať len sedadlá a volant.
Nepovieme nič nové ak zdôrazníme, že v zime sa jednoducho oplatí vstávať skôr – hlavne, ak idete autom. A to nielen kvôli odprataniu snehu či zoškriabaniu mrazu zo skiel.
Plánujte aj jazdu samotnú
V silných mrazoch si treba uvedomiť, že každé zastavenie vozidla a jeho opätovné naštartovanie je pre batériu o niečo náročnejšie ako počas letných dní (alebo dní, kedy je teplota do 0 stupňov Celzia). Batéria vám síce pri naštartovaní ukáže určitý dojazd, ale ten sa počas jazdy môže zmeniť, teda o kúsok klesne. Dôvodom bude práve zima a vyššie nároky na batériu.
Ak počas jazdy robíte prestávky alebo zastávky, treba si dojazd batérie naozaj sledovať a rátať s tým, že zastavenie počas mrazivých dní ukrojí batérii pri štarte nejaké to čísielko.
Jazdite rozumne
V zime je potrebné jazdiť citlivo, pri brzdení využívať rekuperáciu, rozjazd robiť mierne a zbytočne sa nehnať rýchlosťou, ktorou netreba. Aj pár kilometrov za hodinu naviac napríklad na diaľnici už môže spraviť v dojazde šarapatu. Pokiaľ elektromobil má eco mód, odporúča sa využívať ho práve v zimnom období.
Tento článok bol o praktických radách a faktoch. Vidíte, že všetko sa dá doladiť a jazda elektromobilom by jednoducho mala byť premyslená a plánovaná, ak z nej chceme mať okrem osohu aj radosť. Koniec koncov, aj spaľovacie motory majú svoje špecifiká v zime a jazdíme nimi naďalej, takže jazdy na elektromobile v zime sa báť netreba.
Ako udržovať a servisovať elektromobil?
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?