Po novom by do niektorých častí mesta nemohli vstúpiť všetky vozidlá.
Nízkoemisným zónam na Slovensku sme sa venovali v článku Na Slovensku nízkoemisné zóny nie sú, hoci by mohli. Samospráva môže takéto zóny zriaďovať na základe vlastného uváženia. Sama si tiež môže zvoliť od ktorej normy EURO zakáže vstup autám a na ktorých cestách bude pravidlo platiť. Na Slovensku zatiaľ žiadna takáto zóna nie je, no Bratislava začala o veciach aktívne rokovať a pracuje na novej politike parkovania aj zón.
Nové opatrenie by malo pomôcť skvalitniť ovzdušie hlavného mesta. Znížiť emisie tam, kde sú vysoké a udržať štandard miest, ktoré sú na tom s kvalitou vzduchu na dobrej úrovni. Počas roku 2020 by mali opatrenia naberať jasné kontúry aj pravidlá.
Jednotlivé mestské časti Bratislavy majú možnosť rozhodnúť sa sami, či do nízkoemisných zón pôjdu, alebo nie. Zriadenie zóny predpokladá aj premyslenú prípravu. Treba mať presné štúdie územia, naplánovať obchádzkové trasy a vytvoriť celkový projekt organizácie dopravy.
Starostka mestskej časti Bratislava-Staré Mesto Zuzana Aufrichtová zdôrazňuje najmä to, že ochrana ovzdušia je téma, ktorú musia starostovia mestských častí v Bratislave aktívne riešiť. V Starom Meste je proces nízkoemisných zón v štádiu prípravy vstupných dát.
Uvažuje sa nad tým, že nízkoemisné zóny by sa vytvorili v obytných zónach s komunikáciami 3. a 4. triedy. Komunikácie 1. a 2. triedy by slúžili ako obchádzková trasa. Zabránilo by sa vjazdu a prejazdu motorových vozidiel, ktoré nebudú spĺňať požadované emisné štandardy zakotvené v Zákone o ovzduší. Nízkoemisné zóny by mali tvoriť menšie, logicky ucelené zhluky ulíc, aby celá politika a myšlienka mala skutočne zmysel.
Ak sa zóny podarí zaviesť, neznamená to, že si všetci občania (alebo väčšina z nich) budú musieť kúpiť nové vozidlá alebo elektromobily. Rezidenti, ktorí budú bývať v nízkoemisnej zóne alebo vozidlá ZŤP budú mať, samozrejme, výnimku a vjazd povolený aj so starším, podľa EURO normy nevyhovujúcim vozidlom.
Okrem nízkoemisných zón čaká Bratislavu aj výrazná zmena parkovacej politiky. Zóny však s politikou súvisia veľmi úzko, pretože doprava v hlavnom meste nebola dlhšie regulovaná a všetky mestské časti sa zhodli na tom, že situácia zmenu vyžaduje. Zmeny by sa mali týkať dobudovania potrebnej infraštruktúry – viac parkovísk pri linkách MHD, viac liniek MHD. Zmenia sa ceny parkovacích kariet a spôsobu získavania rezidentskej karty. Parkovanie by malo byť spoplatnené tam, kde je s ním problém a práve v čase, v ktorom je o parkovanie najväčší záujem. Uvidíme, čo zmeny prinesú a ako sa s nízkoemisnými zónami popasujú jednotlivé mestské časti. A napokon aj samotný obyvatelia či návštevníci mesta.
Aj situáciu s parkovaním elektromobilov treba riešiť
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?