Všetko o elektrických autách
All4car

Budúcnosť bez semaforov vďaka autonómnym autám

 

Nervózni šoféri stojaci v kolónach a nekonečné čakanie na červenej sa o nejaký čas môže stať minulosťou. Postupne viac a viac automobilových spoločností smeruje svoj výskum na vývoj autonómnych áut. Mnohé z nich okrem šoférov vynechávajú aj semafory.

 

 

Ford a jeho predstava dopravy budúcnosti

Ak vás tiež obťažujú zdĺhavé prestoje na križovatkách, idea tejto spoločnosti sa vám bude páčiť. Experimentálny systém známy pod skratkou IPM (Intersection Priority Management) pracuje s technológiou V2V (vehicle-to-vehicle), ktorá je založená na komunikácii medzi jednotlivými vozidlami v okolí križovatky. Vďaka vzájomnému zdieľaniu dát o polohe, smere jazdy a rýchlosti si tak autá sami zabezpečujú dokonalú koordináciu v prejazde cez kritické miesto.

 

 

Výhody a nevýhody

Cieľom vývojárov bolo pomocou IPM ušetriť ľuďom čas, palivo, emisie a v neposlednom rade zvýšiť bezpečnosť na zložitých a neprehľadných cestných úsekoch. Z toho vyplýva aj zníženie nehodovosti často zapríčinenej práve zlyhaním ľudského faktora.

 

Za najväčšiu nevýhodu budú mnohí pravdepodobne považovať fakt, že stále ide o hudbu budúcnosti. Nesporné sú však aj nedokonalosti, ktoré do momentu ostrej prevádzky treba odstrániť. Najzávažnejšou je, že systém síce neustále vyhodnocuje situáciu a snaží sa o najplynulejší prejazd križovatkou, zatiaľ však bez rešpektovania napr. dopravných značiek (teda nerozdeľuje medzi hlavnou a vedľajšou cestou). Nakoniec je v hre aj technologická náročnosť. Aby systém fungoval v praxi, je nutné, aby všetky vozidlá boli autonómne a vybavené rovnakým softvérom.

 

 

Nezaháľajú ani univerzity

Svet bez semaforov nefascinuje len komerčné spoločnosti. Dôkazom je koncept s názvom Light Traffic, ktorý je výsledkom spolupráce odborníkov z Michiganského technologického inštitútu (MIT), Švajčiarskeho technologického inštitútu (ETHZ) a talianskej Národnej výskumnej rady (CNR). Tí pred dvoma rokmi predstavili plán križovatky, ktorá pre svoj chod využíva princípy zaužívané na veľkých letiskách. Plynulosť premávky je tu zabezpečená tým, že autá sa do križovatky púšťajú po malých skupinkách, vďaka čomu ňou prejde (teoreticky) až dvojnásobný počet vozidiel. Premávku defacto riadi centrála, ktorá pre každé auto vypočíta ideálny čas kedy má cez križovatku prejsť.

 

 

Model, podobne ako ten od spoločnosti Ford, funguje na základe systému V2V. Popri ňom však využíva aj iný - V2X (vehicle-to-infrastructure), ktorý zabezpečuje vzájomnú komunikáciu medzi samotnými vozidlami a okolitou infraštruktúrou. Najväčším benefitom je tu opäť zjednodušenie premávky, eliminácia dopravných kolapsov a zníženie emisií.

 

 

 

Renault model EZ-ULTIMO

 

 

Kontaktujte nás

Nemáte radi formuláre? +421 42 4692 271
Meno:
Telefón: *
E-mail: *
Overovací kód: *
Text správy: *
Správa sa odosiela ...
* - povinné polia
Novinky emailom

Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?