Japonská spoločnosť Toyota nie je žiadnym nováčikom vo vývoji vozidiel s dôrazom na ekologické technológie. Dôkazom toho je model Mirai, ktorý využíva vodík k výrobe elektriny a produkuje iba čistú vodu. Jazdou týmto automobilom tak nevznikajú žiadne emisie, CO2, či iné škodlivé látky, ktoré by znečisťovali ovzdušie.
Toyota Mirai - vodíkové vozidlo
Toyota vyrába vozidla na vodík už viac ako 20 rokov a prvý model Mirai sa dostal na trh v roku 2014. Automobil s vodíkovými palivovými článkami v sebe spája mimoriadne ekologické parametre a všetko čo môže ponúknuť vozidlo budúcej generácie: moderný a rozpoznateľný dizajn, jednoduchá ovládateľnosť, tichý chod a ohromný ťah elektromotora. Toyota Mirai využíva technológiu palivových článkov TFCS (Toyota Fuel Cell System), ktorá kombinuje palivové články s hybridným pohonom. Súčasťou ktorých je nová súprava palivových článkov FC Stack (vlastná technológia Toyoty) a vysokotlakové zásobníky na vodík.
Nová generácia Toyoty Mirai
Dobrou správou je, že Toyota vidí budúcnosť automobilového priemyslu práve vo vozidlách s vodíkovými palivovými článkami. Spoločnosť ohlásila zdvojnásobenie svojich doterajších investícií do vývoja vozidiel poháňaných vodíkom, čím potvrdzuje svoj zámer vyrábať ich sériovo. Túto technológiu by chceli v budúcností použiť aj do autobusov a nákladných vozidiel. Ostatní výrobcovia automobilov pokladajú kroky Toyoty skôr za nerentabilné, keďže modelov Mirai sa predalo doposiaľ menej ako 6 tisíc kusov. Avšak Toyota verí, že jej vozidla sa stanu cenovo dostupnejšie a zaradia sa tak k automobilom s hybridným pohonom. V prospech tvrdeniam automobilky by mal byť aj fakt, že mnohé krajiny volajú po stiahnutí tradičných spaľovacích motorov z ciest, čo by zvýšilo záujem o vozidla novej generácie.
1800 km prejdených len so 4 zastávkami na tankovanie
Prednedávnom bola v Anglicku Toyota Mirai podrobená zaujímavým testom. Kde na ceste z John O'Groats do Land's Endu prešla takmer 1800 km, so štyrmi zástavkami na natankovanie vodíka. Jedinými emisiami, ktoré počas cesty vypustila do vzduchu bolo 14,5 litra vody vo forme pary. Pričom palivo bolo o štvrtinu lacnejšie v porovnaní s automobilom na benzín.
Kedy bude sériová výroba Toyota Mirai?
Nová generácia Toyoty Mirai by mala byť predstavená začiatkom roka 2020. Určité detaily zo zákulisia prezradil Jošikazu Tanaka, hlavný inžinier Mirai v rozhovore pre agentúru Reuters:„Prejdeme z limitovanej výroby na sériovú, budeme znižovať množstvo drahých materiálov, ako je platina, používaných v komponentoch palivových článkov a urobíme systém kompaktnejším a výkonnejším.“ Taktiež sa plánuje zvýšiť dojazd vozidla zo súčasných 550 km na 740 km. Cieľom automobilky je dosiahnutie dojazdu až na tisíc km do roku 2025.
V súčasnej dobe bráni širšiemu využívaniu vodíkových automobilov predovšetkým ich vysoká cena a nedostatok možností na dopĺňanie paliva. Tieto problémy by sa však v blízkej budúcnosti mohli vyriešiť prostredníctvom komerčnej výroby modelu Mirai.
Viac podrobných informácií o Toyote Mirai nájdete v článku
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?