Spolužitie cyklistov a vodičov na ceste je komplikované a vyžaduje viac ohľaduplnosti.
Spoločnosť Continental Barum s.r.o. si zadala vypracovanie prieskumu, ktorého výsledky sú zaujímavé aj pre všetkých čitateľov a fanúšikov našej stránky. Týkajú sa spolužitia a vzťahov medzi cyklistami a vodičmi na našich cestách.
Až 97 % respondentov* vníma napätie medzi vodičmi a cyklistami. Dve tretiny dokonca zažili za posledný rok situáciu, kedy vodič obmedzil, či ohrozil cyklistu a naopak. Keďže na Slovensku zažíva cyklistika boom a športu sa venuje stále viac ľudí, niet sa čomu diviť, že aj na cestách je napätie medzi cyklistami a vodičmi silnejšie. Cyklistom chýbajú cyklotrasy, respektíve dostatočný priestor na ceste pre ich jazdu, vodiči by zase ocenili vyššiu ohľaduplnosť cyklistov a predvídanie situácie.
Predbiehanie spôsobuje často dopravné nehody, ale i kolízie. Nehovoríme pritom len o predbiehaní v rámci motorových vozidiel, kritické je najmä predbiehanie cyklistu vozidlom. Aby sa zachovala bezpečnosť, je treba myslieť na to, že:
Pri výstupe z auta je vhodné skontrolovať si spätné zrkadlá, prípadne sa obzrieť za seba. Aj obyčajné otvorenie dverí dokáže ohroziť prechádzajúceho cyklistu. Šoféri na pravidlo skontrolovať si priestor pred otvorením myslia možno častejšie než spolujazdci. Ak nám z auta od nedočkavosti vyskakujú deti, aj tie treba upozorniť, že pred tým, než dajú dospelí pokyn, nesmú dvere otvoriť sami.
V Holandsku predchádzajú týmto kolíziám trikom s názvom „holandský chvat“. Pri vystupovaní otvára vodič alebo spolujazdec dvere vzdialenejšou rukou. Pohyb totiž núti dotyčného obzrieť sa za seba, pootočiť trup a človek tak získa lepší prehľad o situácii na ceste.
I keď mnohí si to myslia. Detskí, sviatoční, športoví, uvedomelí, s dáždnikom, či s dieťaťom na sedadle, všetci by si mali uvedomiť, že na ceste nie sú sami. Tak, ako má situáciu predvídať vodič auta, musia aj oni. Viac tolerancie, včasné ukázanie zmeny smeru jazdy a reflexné prvky pomôžu každému vodičovi. Veď blikajúce svetielko alebo reflexná páska či vesta stoja naozaj máličko. Byť viditeľní a obozretní je základ. A treba sa zbaviť dogmy, že cyklista na ceste môže všetko, pretože vodič má byť ten, ktorý má na všetko dávať pozor.
Spolunažívanie oboch účastníkov premávky vie byť často komplikované, ale toleranciou sa dá riešiť. Želáme všetkým vodičom aj cyklistom veľa šťastných kilometrov a ohľaduplné riešenia dopravných situácií.
*Prieskum bol realizovaný na vzorke 500 respondentov, kde viac než 71 % respondentov patrilo k aktívnym vodičom a zároveň k cyklistom. Prieskum pripravila agentúra STEM/MARK.
Napätie je často aj na parkovisku - parkovacie miesta pre elektromobily radi využívajú aj autá, ktoré tam nemajú čo robiť. Viac v našom článku:
Problémy s parkovaním elektromobilov
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?