Pre niektorých elektro-motoristov je podstatný najmä fakt, že jazdia ekologicky, čisto. Pre iných sú dôležité zase čísla a zaujímajú sa o reálny dojazd auta, ktoré má elektrický pohon. Dá sa týmto číslam veriť?
Z testov či ankiet vyplýva, že motoristi nemajú príliš veľkú dôveru v čísla, ktoré udáva výrobca. Dojazd na jedno nabitie preto berú veľmi relatívne, a skôr sa spoliehajú na testy alebo skúsenosti známych motoristov. My sme narazili na veľmi zaujímavý test britského auto-moto časopisu What car?, ktorého tiež zaujímal reálny dojazd elektroauta na jedno nabitie a preto otestoval ako to v praxi celé funguje.
500 kilometrov na jedno nabitie nehrozí
Hoci je toto číslo krásne, v teste sa ho nepodarilo dosiahnuť. Podľa magazínu vlastne ani jedno testované auto nedosiahlo výrobcom deklarovaný dojazd, a dojazd bol vždy kratší.
Ako test vyzeral?
Jazdy sa vykonávali na testovacej dráhe, nie v laboratóriu, aby sa čo najviac priblížili reálnym podmienkam užívateľov. Nešlo sa do extrémov, jazdilo sa skôr ekonomicky, aby sa jazda čo najviac podobala na jazdu bežného motoristu. Samozrejmosťou boli zapnuté svetlá, klimatizácia v elektromobile bola nastavená na 21 °C a každý šofér mal spolujazdca. Vonkajšia teplota sa pohybovala v rozpätí 0 – 15 °C. Trať simulovala jazdu v meste, ale aj na diaľnici či na ceste prvej triedy.
„Víťaz“ prešiel 417 km na jedno nabitie
Autá boli pred testom úplne vybité a následne nabité. Na jedno nabitie prešiel najviac kilometrov Hyundai Kona. Jeho spotreba 17 kWh/100 km mu umožnila prejsť veľmi pekných 417 km. Časopis tieto testy robí pravidelne, nakoľko sa stále objavujú nové typy vozidiel, inovované a pripravené pokoriť väčšiu hranicu dojazdu. Zopár reálnych dojazdov z rôznych testov uvádzame aj my.
Na záver treba dodať, že čísla dojazdu udávané výrobcom si rozhodne treba všímať, ale nie im slepo veriť. Veľmi dôležitým faktorom je typ jazdy, ktorú volíte (ekonomická, agresívnejšia – športová) a tiež kapacita vašich batérií a spotreba energie. Veľká kapacita batérie ešte nie je zárukou toho, že prejazdíte Slovensko krížom krážom na jedno nabitie. Úlohu zohráva aj to, koľko paliva si auto „ucucne“ z nádrže.
Model |
Dojazd v km podľa testu |
Udávaný dojazd v km podľa výrobcu |
Rozdiel |
---|---|---|---|
Hyundai Kona 64 kWh |
417 |
482 |
65 |
Kia E-Niro 64 kWh |
407 |
485 |
78 |
Jaguar I-Pace |
407 |
470 |
63 |
Tesla Model S 75D |
328 |
490 |
162 |
Hyundai Kona 39 kWh |
254 |
312 |
58 |
Renault Zoe R110 |
235 |
316 |
81 |
Nissan Leaf |
206 |
270 |
64 |
BMW i3 94 AH |
195 |
235 |
40 |
Hyundai Ioniq Electric |
188 |
280 |
92 |
VW e-Golf |
188 |
231 |
43 |
Smart ForTwo EQ Cabrio |
95 |
160 |
65 |
Smart ForFour EQ |
92 |
155 |
63 |
Zdroj foto v článku: Hyundai
Ako si správne vybrať elektromobil?
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?