Aj v slovenských mestách jazdia elektrické autobusy. Plnohodnotne nahradili dieselové.
Elektrické autobusy ekologizujú dopravu a zahraničné metropoly ich v posledných rokoch intenzívne začleňujú do svojich vozových parkov. Hoci na Slovensku nemôžeme zatiaľ hovoriť o tisíckach či stovkách nových autobusov – vzhľadom k počtu obyvateľov a veľkosti miest je dôvod jasný – počty nových elektrobusov sa čítajú veľmi príjemne.
Tatry začali prvé
Elektrický autobus sa na Slovensku prvýkrát zaradil do premávky v Tatrách. Testovaný bol ako skibus. Cieľom zaradenia autobusu do prevádzky bolo odbremenenie dopravy v Tatrách. Skibusy v Tatrách fungujú tak, že držitelia skipasov, aquapasov alebo ubytovacích preukazov jazdia zadarmo. Skibus všeobecne prináša trošku viac ekológie do dopravy, v prípade elektrického autobusu je tu ešte výhoda nulových emisií. A prečo sa začalo len s jedným elektrobusom? Odpoveď je zrejmá, bolo treba otestovať elektrický autobus v zimných, aj v mrazivých podmienkach a zmapovať jeho dojazd.
Bratislava pridáva autobusy postupne
Prvé elektrické autobusy predstavil Dopravný podnik Bratislava na začiatku roka 2018. Boli štyri, no počas roka ich doplnil ešte o 14. Cestujúci v tomto autobuse majú k dispozícii wi-fi pripojenie a USB nabíjačky pre mobily. Autobusy majú vnútorné LCD displeje, ktoré ukazujú najbližšie zastávky a tiež aktuálnu zastávku. Dopravný podnik začal aj s inštaláciou nabíjacích miest pre pantografové nabíjanie elektrobusov, ktoré umožnia priebežné rýchlonabíjanie vozidiel priamo na linkách. Takto už nebude treba meniť vozidlá na dlhšej trati, pretože dojazd bude na jazdu postačovať.
Košice Bratislavu predbehli
Metropola východu zaradila do mestskej hromadnej dopravy elektrické autobusy skôr než Bratislava. Už v roku 2014 zaradili do prevádzky 5 elektrobusov a dnes ich majú 14! Zníženie nákladov a ekologizácia MHD boli dva hlavné faktory, pre ktoré sa mesto rozhodlo zaradiť tieto autobusy do svojho parku. Podľa vedenia mesta je elektrický autobus niečím medzi trolejbusom a klasickým autobusom – s trolejbusom má podobnú šetrnosť k životnému prostrediu a úspornú prevádzku, s autobusom zase slobodu v pohybe.
Poprad má tiež elektrobus
Elektrický autobus tu začal jazdiť v roku 2018. Leonis Electric je plne nízkopodlažný, 3-dverový, 12 metrov dlhý elektrobus s pohonom v kolesách a s výkonom 2x113 kW. Autobus prišiel do mesta v čase, kedy MHD obnovovala vozidlový park a prikúpila aj dieselové autobusy, ktoré však spĺňali vyššiu emisnú normu než tie, ktoré vlastnil podnik dovtedy. Zavádzaniu ďalších elektrobusov sa mesto nebráni, všetko však potrebuje peniaze a čas. Nové autobusy dostali zaujímavý polep s dominantami mesta Poprad.
V Nitrianskom kraji bola prvá Šaľa
Obyvatelia Šale nastúpili do elektrobusu prvýkrát v roku 2017. Počas prvých troch dní jeho prevádzky ho mohli cestujúci vyskúšať zadarmo, za lístok sa neplatilo. Autobus je plne klimatizovaný a nízkopodlažný, odvezie občanov na invalidnom vozíku, ale aj mamičky s kočíkmi. Komfort cestujúcich sa zavedením tohto autobusu len zvýšil.
Žilina nakúpila aj hybridy
Žilina obnovila vozový park veľmi radikálne. V roku 2018 jej pribudlo 32 autobusov – 2 elektrické a 30 hybridných. Súčasťou autobusov sú moderné informačno-komunikačné technológie ako palubný počítač, rôzne druhy informačných panelov, moderné označovače cestovných lístkov, rádiostanica, automatické počítanie cestujúcich či kamerový monitorovací systém.
Zdroj foto v článku: www.imhd.sk
Slovenské mestá a elektromobily
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?