Elektrické motorky už nie sú iba detskými hračkami, reálne ich vidíme na cestách.
Okrem elektromobilov, elektrických kolobežiek a e-bikov sa na trhu stretneme aj s elektrickými motorkami. Ako dlho budú na cestách jazdiť tie klasické, benzínové, sa nedá presne určiť. Elektrická motorka má však viacero podôb a preto nájdeme motorky cestné, univerzálne, ale i terénne. Takže možnosť, že tieto stroje oslovia široké publikum, je pomerne vysoká.
Elektrická motorka a elektrický skúter majú medzi sebou značný rozdiel. Odlišuje ich nielen cena, ale najmä stavba. Skúter má menšie kolesá, prirodzenejší posed a slúži skôr na prepravu do práce či školy. Besnú jazdu niekde po teréne či vášnivé cestovanie po krajinách by ste s ním asi nenažili. Pre mnohých je však práve skúter odrazovým mostíkom k motorke.
Užívateľ väčšinou očakáva od svojej motorky vysokú rýchlosť a žiadne čakanie v zápche. Každý veľmi dobre pozná prenikavý zvuk motorky, ktorý sa nesie mestom i krajinou. Častokrát ju na cestách počujeme skôr ako vidíme. Pri elektrických motorkách rátajú výrobcovia s podobnými nárokmi budúcich užívateľov, ale snažia sa eliminovať hluk a najmä ich výfukové plyny. Motorka teda ponúkne majiteľovi divokú jazdu, slobodu, adrenalín, ale potichu a bez smradu.
Na sociálnych sieťach sa šíri video, v ktorom Chris Northover ukazuje jazdu v lese práve na elektrickej motorke. Hluk je značne eliminovaný, motorka neznečisťuje ovzdušie svojimi výfukovými plynmi a neľaká napríklad zver. Jazda na elektrickej terénnej motorke by teda mohla byť riešením, ktoré by vyhnalo hlučné, smradľavé motorky z lesov. Na strane druhej, práve hluk človeka aj zver varoval, že v lese sa niečo deje...
Vyrobiť elektrickú motorku nebolo vôbec jednoduché. Vyhotoviť vhodný tvar a silu batérie zabralo viac času, ako vyrobenie batérie do elektrických áut. Trh s motocyklami preto trochu zaostáva za trhom s elektrickými autami. Napriek tomu je možné niektoré modely elektrických motoriek vyššej triedy ťažko rozpoznať od ich predchodcov na plyn či benzín. Na prvý pohľad nie sú elektrické motorky cenovo dostupné, ale treba zobrať do úvahy dlhodobé šetrenie, pokiaľ ide o kúpu benzínu či plynu.
Neoceniteľným bonusom elektrických motoriek je to, že si ich viete nabiť aj pomocou dobíjacieho kábla z obyčajnej zásuvky doma alebo klasicky na verejných dobíjacích staniciach – záleží od modelu. Niektoré modely majú vo svojej výbave prídavné batérie, ktoré vám veľmi dobre poslúžia najmä pri dlhších cestách. V praxi to vyzerá tak, že po vybití prvej batérie vytiahnete druhú, nabitú, a fičíte ďalej. Po dojazde do cieľa, napríklad do práce, si batériu necháte nabiť v zásuvke. Čas nabíjania závisí od modelu, nájdete aj také, ktorým nabitie trvá cca 7 hodín, čo je bežný pracovný čas.
Prvé, štátnym dopravným úradom schválené elektrické motorky na Slovensku sú značky SuperSOCO. Značka má viacero modelov, odstupňovaných nielen podľa ceny, ale aj podľa typu vodičského oprávnenia, ktoré potrebujete na jazdu. Niektoré motorky sú registrované ako vozidlá kategórie L1, čiže na jazdu na nich vám postačí bežné vodičské oprávnenie. Vyššie rady elektrických motoriek vyžadujú dodatočné vodičské oprávnenie.
Majitelia klasických motoriek možno neboli spočiatku nadšení z týchto nových elektrických nástupcov. No ako to býva zvykom, na nové si treba len zvyknúť, osvojiť si jeho výhody a začať aktívne používať.
Elektrické motorky sa ešte nedajú požičať, ale vyskúšali ste si už požičať elektrický skúter?
Zdieľanie elektrických skútrov
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?