Tichší motor elektromobilu bude čoskoro minulosťou. Legislatíva nariadi týmto autám povinné hučanie.
Jednou z výhod elektromobilu je aj nižšia miera hluku, ktorý auto nielen pri štartovaní, ale aj pri samotnej prevádzke vydáva. Práve tento tichší chod by mohol spôsobiť problémy chodcom, ktorí podľa zvuku robia rozhodnutia o tom, či prejdú alebo neprejdú cez cestu. A nehovoríme len o tých, ktorí majú problémy so zrakom a automaticky sa musia spoliehať len na sluch. Sluchovo sa v premávke riadime nielen peši, ale aj na bicykli. Tichšie autá sú síce plusom a prínosom v doprave, no v rámci bezpečnosti by mohli chodcov či cyklistov ohroziť na živote.
Už prvého júla 2019 vstúpi do platnosti nariadenie EÚ, ktoré sa zaoberá hlučnosťou elektromobilov a hybridov. Nebude však nutné, aby elektrické autá vydávali rovnaký zvuk ako autá jazdiace na diesel či benzín. Autá budú musieť mať AVAS – akustický výstražný systém pre vozidlá. Opatrenie sa týka tých áut, ktoré chcú výrobcovia pustiť na európske cesty.
Minimálny hluk je predpísaný
Systém AVAS má byť nastavený v aute tak, aby pri zrýchľovaní hluk systému stúpal a pri spomaľovaní klesal. Hluk musí byť minimálne na úrovni 56 decibelov, čo je pre predstavu hluk, ktorý vydáva napríklad klimatizácia doma či elektrická zubná kefka. Výstražný zvuk nesmie prekročiť 75 decibelov. Možno čísla vyzerajú hrozivo, ale nejde o nič extrémne či hlučnejšie oproti naftovým vozidlám. Automobilky sa teda musia predviesť s tým, ako sa s AVAS-om popasujú, ktorý zvuk v aute zvýšia alebo mu dajú väčšiu hĺbku. Je možné, že do budúcna sa aj tento parameter stane dôležitým pri výbere elektrického vozidla.
Naozaj sa to osvedčí?
Na ulici máme chodcov, ktorí sa skutočne orientujú len podľa zvuku – nevidia, alebo je ich zrak oslabený. Sú tu deti, ktorým vrčiace auto môže signalizovať, že sa na ceste majú správať obozretnejšie. No stále máme veľa chodcov či cyklistov, ktorí majú na ušiach slúchadlá a stávajú sa dobrovoľne hluchými. Ani vylepšenie AVAS týmto účastníkom premávky nepomôže, jediné riešenie je v tomto prípade stíšenie hudby, ktoré žiadna legislatíva nerieši, a, pravdepodobne, ani nebude.
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?