Všetko o elektrických autách
All4car

Holandsko elektromobily dotuje, plánuje aj bezemisné zóny

 

V Holandsku sú elektromobily obľúbené, bez dotácii však predaj klesá.

 

 

Holandsko napreduje v počte elektromobilov veľmi rýchlo. V krajine sa medzi rokmi 2018 a 2019 zvýšil počet registrovaných elektromobilov a plug-in hybridov o 120 %. Aby počet týchto áut na cestách ešte viac vzrástol, snaží sa vláda podporiť kúpu nových elektromobilov formou individuálnych dotácií. Špekuluje sa však aj o tom, že dotácie by mohol štát dávať aj na ojazdené elektromobily, nielen na tie nové.

 

 

Populárne len s dotáciou?

V roku 2019 išli elektromobily skutočne na dračku. Kúpu podporili aj dotácie, štvorpercentná daň na rozdiel od 22 %-tnej pre autá so spaľovacími motormi, nulová cestná daň, nižšia súkromná daň a množstvo ďalších výhod. Lenže prišiel január 2020 a daň zo 4 % vzrástla na 8 %. Zrušila sa nulová súkromná daň na elektromobily s cenou nad 45 000 € a predaje elektromobilov za prvý mesiac v roku rapídne klesli.

 

Treba dodať, že január nebol zlým mesiacom na predaj áut, predalo sa ich 43 706 kusov, takže kúpyschopnosť obyvateľstva by bola. Padli však výrazné výhody, pre ktoré sa oplatilo vybrať si elektromobil a nie klasické auto.

 

 

Áut veľa, nabíjačiek málo

Boom elektrických áut na cestách spôsobil v tejto krajine aj zvýšený dopyt po nabíjačkách. Tu sa možno do reality pretavili pochybnosti viacerých o tom, či sú dnešné krajiny pripravené na to, že elektromobily jedného dňa naozaj budú najpoužívanejšími autami na cestách a treba ich pravidelne dobíjať.

 

V Holandsku ani 150 000 nabíjacích staníc nestačilo na to, aby boli majitelia elektromobilov spokojní. Dôvod? Takmer 100 000 nabíjačiek je totiž súkromných, často sa nachádzajú vo firmách. Verejné nabíjačky nemajú taký výkon, ktorý by uspokojil viaceré nabíjané autá naraz. Aj obľúbené Superchargery od Tesly zažili čakacie rady.

 

 

 

 

Rok 2025 mal byť prelomovým

Diskutovalo sa o tom, že do tohto roku by v krajine začal platiť definitívny zákaz predaja áut so spaľovacím motorom. Následne je však prelomový rok posunutý až na 2030 a podľa aktuálnych informácií je všetko v stave plánovania.

 

 

Amsterdam si robí vlastné opatrenia

Mesto sa rozhodlo, že už počas tohto roka bude aktívne pripravovať obyvateľov na to, že v roku 2030 sem staršie benzínové a naftové vozidlá nevstúpia. Mesto je znečistené aj kvôli neďaleko položenému Rotterdamu, ktorého hustá doprava súvisí s prístavnou povahou mesta. Počas roku 2020 je v pláne vytvorenie ekologických zón priamo v Amsterdame, do ktorých by nemohli vstúpiť staré mopedy, taxíky, nákladné autá či dodávky. V roku 2022 by mali byť v pláne zóny bez emisií pre autobusy a verejnú dopravu. Ak všetko pôjde dobre, od roku 2025 budú mať problém vojsť do mesta benzínové a naftové motorky, mopedy, taxíky, dodávky. Mesto chce prechod na bezemisnú prevádzku pripravovať postupne, posledné na rad prídu osobné vozidlá.

 

 

 

 

Sú plány reálne?

Názory na bezemisnú politiku sa rôznia. Do popredia sa dostáva aj tvrdenie, že nie všetci obyvatelia miest, ktoré odmietnu staršie autá, budú mať peniaze na nové vozidlo, ktoré by normy spĺňalo.

 

 

Dotácie na jazdené elektromobily

Dotácie na jazdené elektromobily by mohli pomôcť najmä tým obyvateľom, ktorí jednoducho na nové vozidlo nebudú mať financie, ale kvôli emisným zákazom by prišli o možnosť prepravovať sa autom. O dotáciách sa hovorí, hľadá sa riešenie. Príspevky by sa mali vzťahovať na tie vozidlá, ktoré by boli zakúpené u špeciálnych predajcov. Dotačný program zameraný všeobecne na elektromobily by mal fungovať len do roku 2025, pretože po tomto roku sa predpokladá príchod lacnejších, cenovo dostupných elektromobilov na trh.

 

 

 

Aj Bratislava chystá zmeny v doprave a vstupoch pre staršie vozidlá

 

Bratislava a nízkoemisné zóny

 

 

Kontaktujte nás

Nemáte radi formuláre? +421 42 4692 271
Meno:
Telefón: *
E-mail: *
Overovací kód: *
Text správy: *
Správa sa odosiela ...
* - povinné polia
Novinky emailom

Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?