V Nemecku odštartovali projekt, ktorý testuje hybridné nákladné vozidlá poháňané elektrinou.
Hybridný kamión pracuje na báze hybridného elektromobilu. Nabíja sa tak, že jazdí popod nadzemné elektrické vedenie, a podobne ako električky či trolejbusy sa pripojí k vedeniu za pomoci trolejov. Tie sa nachádzajú nad kabínkou vodiča. Keď mu počas jazdy elektrická energia nevystačí na plánovaný dojazd, jednoducho ho začne poháňať hybridný naftový motor.
Kamión teda vyzerá ako trolejbus a zatiaľ jazdí len na 5 kilometrovej trase v Nemecku. Jeden úsek diaľnice je špeciálne upravený na jazdu trolejbusových kamiónov, pretože projekt sa testuje a skúma v praxi. Výhodou nabíjania počas jazdy je to, že kamióny si energiu môžu vymieňať – napríklad v prípade, že jeden brzdí a druhý práve zrýchľuje.
Nákladné autá produkujú výrazne viac emisií
Dôvodom vzniku projektu je snaha Nemcov znížiť produkciu emisií v národnej doprave. V tejto krajine totiž nákladné vozidlá s hmotnosťou nad 3,5 tony vyprodukujú až 26 % z celkového počtu emisií. Krajina uvažuje o tom, že ak sa projekt v praxi osvedčí a výsledky budú dobré, prerobí ďalšie kilometre diaľnice a to už v oboch smeroch. Testovacie trasy by však mali v Nemecku pribudnúť aj v iných lokalitách, aby zozbieraných výsledkov bolo čo najviac.
Aké sú odhady?
Výrobcom špeciálnych trolejbusových nákladných vozidiel je Scania. Na celom projekte spolupracuje aj Volkswagen a Siemens. Práve Siemens tvrdí, že táto technológia dokáže pri 40 tonovom kamióne ušetriť náklady až v hodnote 20 000 € v prípade, že kamión najazdí minimálne 100 000 km.
Testovanie by malo skončiť v roku 2022. Do projektu investovalo ministerstvo viac ako 14 miliónov eur. Elektrina, ktorá sa využíva na nabíjanie, je výlučne z obnoviteľných zdrojov. Kamión sa na vedenie môže pripojiť už pri rýchlosti 90 kilometrov za hodinu, takže pripájanie by nemalo rýchlosť dopravy obmedziť.
Elektromobil ako úžitkové vozidlo
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?