Nabíjanie elektromobilu funguje prakticky ako pri mobile alebo notebooku. Jednoducho je potrebné mať zdroj elektrickej energie, elektromobil a vhodný kábel. Nabíjania elektromobilu sa nemusíte báť a už vôbec vás nemusí od kúpy tohto vozidla odradiť. Časom sami zistíte, že nabíjanie bude pre vás prirodzené rovnako, ako bola pre vás prirodzená návšteva čerpacej stanice. |
Ak chcete elektromobil nabiť za čo najkratší čas, myslite na to už pri jeho kúpe. Výkon zabudovanej nabíjačky totiž ovplyvňuje rýchlosť nabitia elektromobilu. Na rýchlosť nabitia však môže vplývať aj výkon nabíjacieho zdroja (nabíjacia stanica, wallbox, domáca zásuvka), výkon palubnej nabíjačky, typ používaného prúdu (jednosmerný, striedavý), či nabíjacia schopnosť a kapacita batérie. |
Nabíjacie stanice sa líšia typom prúdu a výkonom. Štandardné rozdelenie je na:
AC nabíjanieNabíjanie striedavým prúdom podporujú všetky elektromobily a plug-in hybridy. Nabíjacia stanica posiela striedavý prúd do nabíjačky v aute a tá ho premení na jednosmerný prúd, ktorý pošle do batérie. Striedavé nabíjanie je pomalšie, a tým pádom na verejnej nabíjacej stanici aj drahšie. K štandardnej výbave auta patrí zvyčajne kábel, ktorý umožní nabitie z klasickej 230 V zásuvky (Schuko). Pomocou špeciálneho kábla sa AC nabíjanie dá využiť aj na verejných nabíjačkách. |
DC nabíjanieDobíja elektromobil jednosmerným prúdom, ktorý ide rovno do batérie. Výhoda spočíva v podstatne kratšom čase nabitia. DC nabíjanie podporuje väčšina elektromobilov, no vyžaduje špeciálnu nabíjaciu stanicu, ktorá obsahuje aj potrebný kábel. Takéto nabíjanie využijete pred dlhšou cestou. Väčšina súčasných elektromobilov dokáže 80 %-tnú kapacitu dobitia zvládnuť za 20 až 40 minút. Jednosmerné nabíjanie využívajú aj rýchlonabíjačky, niektoré nabíjajú za poplatok, iné zadarmo, záleží od ich prevádzkovateľa. |
Elektromobil si môžete dobiť doma, alebo na verejných nabíjačkách.
Elektromobil môžete nabiť aj cez klasickú domácu 230 V zásuvku, ktorá je istená 16 A ističom. Umožňuje to zabudovaná nabíjačka v elektromobile. Základným spôsobom je nabíjanie AC striedavým prúdom.
Otvoríte krytku nabíjacieho konektora, zapojíte príslušný kábel najprv do zásuvky a potom do auta. Nabíjanie môže trvať aj 12 hodín, preto sa používa ako núdzové riešenie, prípadne môžete takýmto spôsobom nabiť elektromobil počas noci. Alternatívou je nainštalovať si do domu trojfázovú zásuvku (400 V - 16 A - 11 kW/400 V – 32 A – 22 kW), ktorá vám skráti nabíjanie na 6/3 hodiny.
Náhradou domácej zásuvky sú wallboxy, nástenné nabíjačky, ktoré sa inštalujú na stenu. Ich kábel jednoducho zasuniete do nabíjacieho portu elektromobilu a nabíjate. Wallboxy dokážu výrazne skrátiť dobu nabíjania, hoci vždy treba mať na pamäti aj model elektromobilu a výbavu vozidla.
Pokiaľ máte starší dom a elektroinštaláciu, môže sa stať, že montáži samotného wallboxu bude predchádzať úprava domácej elektrickej siete. No napriek tomu sa stále inštalácia oplatí, pretože nočné nabíjanie je výrazne lacnejšie než denné a vďaka domácej nabíjačke v garáži môžete auto nechať na nabíjačke pokojne celú noc.
Nabíjanie elektromobilu doma a cez wallbox
Rýchlonabíjacím verejným staniciam sa pri aktívnom používaní automobilu nevyhnete. Samozrejme, pokiaľ máte dojazd na deň naplánovaný takmer presne, stačí vám nočné nabíjanie doma. Majiteľ vozidla si pri použití verejnej nabíjačky musí premyslieť hlavne trasu a následne pozrieť na mape kde všade nabíjačky sú.
Aj verejné nabíjačky môžu nabíjať striedavým alebo jednosmerným prúdom. Tie „striedavé“ sú akoby exteriérovou zásuvkou, výkon sa tu pohybuje od 11 do 22 kW. Jednosmerné rýchlonabíjacie stanice sa nazývajú aj rýchlonabíjačky. Výkon majú zvyčajne od 44 do 145 kW. Najväčšie siete rýchlonabíjacích staníc u nás prevádzkujú spoločnosti GreenWay a ZSE.
Ako nabiť auto na verejnej rýchlonabíjačke
CCS (Combo)
Používa sa najčastejšie v Európe. Kombinuje AC a DC nabíjanie. Pri AC nabíjaní využíva časť konektora, ktorá je kompatibilná s konektorom typu 2 Mennekes. Pri DC nabíjaní sa využíva celý konektor.
Typ 1 Konektor používa len AC nabíjanie na niektorých, väčšinou starších modeloch elektromobilov japonskej výroby. |
CHAdeMO
Je určený len pre DC nabíjanie. V súčasnosti ho majú modely Nissan a Mitsubishi.
Typ 2 Mennekes Používaný na plug-in hybridoch na AC nabíjanie. Na elektromobiloch sa zväčša nachádza v podobe kombinovaného konektora CCS používaného na AC nabíjanie. |
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?