Zhorieť vám môže akékoľvek vozidlo, benzínové, dieselové aj elektrické.
Tí, ktorí elektrickým autám ešte celkom neveria, sa často boja najmä požiaru alebo výbuchu elektromobilu. Je to paradox, pretože vybuchnúť alebo zhorieť im môže aj ich dieselový alebo benzínový miláčik, a tam už tento strach neriešia. Za vyvolávaním strachu či pochýb však stojí akási marketingová politika, namierená proti elektrickým vozidlám. O požiari elektromobilu sa dozvedáme rýchlejšie a častejšie než o tom, že niekde na ulici zhorelo klasické, benzínové vozidlo.
Bojíme sa baterky?
Srdcom elektromobilu je batéria, ktorá často vyvoláva pochybnosti u vodičov. No málokto si uvedomí, že „baterkami“ sme obklopení denne – máme hudbu v ušiach, ktorá ide z MP3 prehrávača na batérie, k uchu si priložíme smartfón, ktorý funguje na batérie. Po skončení hovoru ho vložíme do vrecka, alebo do rúk nášho dieťaťa. Bojíme sa výbuchu aj v tomto prípade?
Tesla vraj horí najviac
Pravda je však taká, že o požiaroch Tesly sa píše najčastejšie. Videá a články o tom, ako sa niekde vznietil motor, valcujú internet aj YouTube. Strach z nového tieto články a videá len umocňujú, pritom si treba uvedomiť, že auto ešte pred uvedením na trh musí byť testované a kontrolované. Vozidlo, ktoré by bolo v skutku výbušné, sa na cesty nedostane.
Štatistika hovorí, že v rokoch 2006 – 2010 v USA zhorelo každú hodinu až 17 automobilov. V tomto čísle však nie sú automobily, ktoré začali horieť až po určitom čase po vzniku dopravnej nehody. Zhorieť pritom môže každé vozidlo, benzínové, naftové aj elektromobil. Klasické autá však horia pomalšie. Kým zhoria úplne, prejde nejaký čas počas ktorého má vodič možnosť zavolať hasičov, zachrániť seba aj posádku.
Výbuch ako z filmu je len vo filme
Výbuch pri požiari vozidla spôsobujú najmä pneumatiky, ale áno, dokáže to riadne naľakať a vystrašiť. Pri požiari akéhokoľvek vozidla, aj elektrického, si treba uvedomiť nasledovné:
Zachráňte seba a posádku auta. Snažte sa zaparkovať tak, aby ste neohrozili iné autá, nestojte napríklad pri strome či niečom, čo by mohlo rýchlo zhorieť. Vždy zavolajte hasičov a povedzte im typ vozidla (a paliva). Možno sa z auta začalo len dymiť a poviete si – zvládnem to. Do dvadsať minút sa však môže elektroinštalácia rozhorieť viac a situáciu pod kontrolu sami nedáte.
Pomôžu mi hasiči?
Klasické vozidlo pri požiari začnú hasiči polievať vodou a penou, aby sa ochladilo a teda ostalo uhasené. Predchádza tomu odpojenie batérie. Elektromobil však horí dlhšie a v zahraničí vymysleli zaujímavý spôsob ochladzovania v bazéne, vďaka ktorému vedia vozidlo schladiť skôr. Hasiči v našich lokalitách nemali ešte toľko výjazdov k horiacim elektromobilom ako ich zahraniční kolegovia. Pomôcť vám však, samozrejme, vedia! Majú špeciálnu aplikáciu vyvinutú pre záchranárske zložky, v ktorej si podľa modelu vozidla pozrú jeho stavbu, zistia, kde má vozidlo vysokonapäťové káble, zosilnené konštrukčné prvky, akumulátor a podobne.
Zaujímavé video, ktoré sa venuje požiarom áut sme našli aj na YouTube. Nie, nejde o žiadne strašenie, ale o praktické rady, ktoré odporúčame vypočuť si aj v tom prípade, že elektrické auto nevlastníte.
Ďalšie mýty o elektrických vozidlách
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?