Špeciálne zóny v mestách by mali eliminovať nielen vstup určitých vozidiel, ale aj produkciu škodlivých emisií do vzduchu.
Nízkoemisná zóna (NEZ) alebo Low Emission Zone (LEZ) je oblasť, ktorá je označená riadnou dopravnou značkou a povoľuje vstup iba tým vozidlám, ktoré sú označené platnou ekologickou známkou (plaketou). Dôvodom je ochrana životného prostredia, zdravia obyvateľov ale aj zníženie hluku, smogu a znečistenia v meste. Týka sa to nielen osobných vozidiel, ale i nákladných, autobusov či dodávok. Vodič je povinný oboznámiť sa s tým, ako a či v danej krajine funguje nízkoemisná zóna a čo je potrebné pre jej vstup – nálepka, známka, plaketa, poplatok alebo je vstup pre jeho vozidlo zakázaný úplne.
Nie je to zbytočné
Znečistené ovzdušie spôsobuje predčasné úmrtia, ale aj dopravné nehody. Zvyšuje výskyt dýchacích problémov, chorôb a astmy. Ovplyvňuje výskyt chorôb srdca a pľúc, ktoré spúšťajú radu ďalších ochorení, prípadne samotnú smrť. Znečistenie sa týka všetkých krajín, aj Slovenska.
Stop dieselom
Najviac sa o zákaze vstupu do miest hovorí pri naftových, čiže dieselových motoroch. Tie totiž zo štatistík vychádzajú ako najväčší znečisťovatelia ovzdušia, ktorých by sa viaceré svetové mestá chceli časom úplne zbaviť. Koncentrácia častíc, ktoré tieto motory vypúšťajú do ovzdušia už začína dosahovať smrteľné nebezpečenstvo.
Dieselové autá nie sú však jediné „obmedzované“. Mestá začínajú limitovať aj ťažké nákladné autá ako dodávky a nákladiaky, prípadne sa prísnejšie pozerajú na rok ich výroby. Dôležité je číslo za označením EURO.
EURO norma
Európske emisné normy tu máme od roku 1992. Cieľom noriem je zlepšiť kvalitu ovzdušia a znižovanie úrovne škodlivých látok vo výfukových plynoch. Norma nám označuje rok výroby, ktorý nám zase povie viac o tom, aké emisie auto vyprodukuje. Normy sa z roka na rok prehodnocujú a sprísňujú. Od roku 2017 sa začali emisie merať novým systémom a to v reálnej prevádzke, počas reálnej jazdy, ktorá by mala lepšie ukázať hodnoty než klasický laboratórny test.
Emisná norma |
Vstúpiť môžu osobné autá vyrobené od dátumu |
---|---|
Euro 1 |
júl 1992 |
Euro 2 |
január 1996 |
Euro 3 |
január 2000 |
Euro 4 |
január 2005 |
Euro 5 |
september 2009 |
Euro 6 |
september 2014 |
Euro 6 bolo nahradené normou Euro 6c a to od septembra 2017, kedy, ako sme spomenuli vyššie, sa zmenil spôsob merania emisií a reálna spotreba a reálne emisie sa v praktickom živote vozidla dosť odlišovali od tabuliek, ktoré vypľuli testy. Vozidlá sa už teda testujú v reálnejších podmienkach, a dnes musia spĺňať normu Euro 6d Temp. Táto norma je akási demo verzia, predpríprava na normu Euro 6d. Euro 6d Temp platí od 1. septembra 2018 do konca roku 2019. Od 2020 bude platiť len Euro 6d, takže tento medzičas môžu automobilky využiť na doladenie emisií vo svojich nových vozidlách.
Čakajme problém?
Problém sa môže ukázať najmä v zastavení predaja či výroby niektorých modelov, pri ktorých nebude spoločnosť schopná garantovať dosiahnutie predpísaných noriem, ktoré sa sprísňujú. Áno, do predaja dostaneme autá, ktoré budú mať nízku produkciu emisií, ale je možné, že škála automobilov na predaj sa zúži. Nechajme sa teda rokom 2020 prekvapiť, možno to bude príjemné ...
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?