S príchodom elektrických kolobežiek stúpla aj nehodovosť v mestách.
Keď prišli na cesty prvé elektrické kolobežky, väčšina z nás sa nezamyslela nad tým, aký dopad budú mať na premávku v mestách. Keď sa však v mestách ich počet zvýšil, bolo nutné uzákoniť pre ne nové pravidlá a opatrenia. Aj napriek nim sú stále užívatelia elektrických kolobežiek vystavení nebezpečenstvu či úrazom rovnako, ako ostatní účastníci premávky – chodci či cyklisti.
Elektrická kolobežka nesmie po chodníku jazdiť rýchlejšie ako je chôdza chodca. Pri zrážke chodca a jazdca na elektrickej kolobežke je vina na strane jazdca. A to z toho dôvodu, že chodníky sú vyhradené pre chodcov. Ľudia na chodníku nemajú potrebu byť obozretní tak, ako keď vstupujú na cestu. Elektrické kolobežky sú rýchle, objavia sa z ničoho nič a chodec nemá šancu sa im vyhnúť. V prípade nehody medzi autom a elektrickou kolobežkou sa vinník zisťuje rovnakým spôsobom ako pri dopravnej nehode.
Vzniká však otázka kto uhradí vzniknutú škodu. Vyjadrenie poisťovne UNIQA hovorí takto: ak má majiteľ kolobežky uzatvorené poistenie domácnosti, ktorého súčasťou je poistenie zodpovednosti príslušníkov domácnosti, potom toto poistenie zahŕňa aj škodu na zdraví či majetku, ktorú spôsobí majiteľ kolobežky svojou jazdou. Tento typ poistenia je platný v celej Európe. Ak nehodu zaviní jazdec elektrickej kolobežky a hlavnou príčinou nehody bude zlý, zanedbaný stav kolobežky, potom nesie celú zodpovednosť za udalosť človek, ktorý kolobežku v čase nehody viedol.
Napriek jasným pravidlám, ktorých by sa mali elektrické kolobežky na ceste a chodníku držať, sa nehody spôsobené kolobežkármi stávajú a čo je horšie, ich počet stúpa.
Elektrická kolobežka má na Slovensku dokonca prvú obeť. Vodič kolobežky zrazil na priechode pre chodcov staršiu pani. Napriek prevozu do nemocnice kolobežkár na druhý deň zomrel. Polícia celý prípad prešetruje a zaujíma sa o príčinu smrti. Nie je možné povedať, že je ňou práve kolobežka, no určite vzniku celej situácie značne pomohla.
Najčastejšími zraneniami na elektrickej kolobežke sú zranenia hlavy, polámané kosti a odreniny. Zranenia sa netýkajú iba používateľov elektrických kolobežiek, ale aj chodcov, ktorí s nimi prídu do stretu.
V Kalifornii dokonca kolobežky zavinili viac nehôd ako cyklisti. Medzi rokmi 2017 a 2018 prijali v ambulanciách približne 250 pacientov so zranením z kolobežky, pričom zranení z bicykla bolo za rovnaký čas 195 a zranenia chodcov riešili lekári v 181 prípadoch. Štatisticky boli viac zranení muži, vek zranených sa pohyboval medzi 18 – 40.
Väčšina zranení, takmer 80 %, vznikla pri páde z kolobežky. Zvyšní kolobežkári utrpeli poranenie kvôli stretu s prekážkou alebo stretu s iným vozidlom či bicyklom.
V Kalifornii vraj až 95 % kolobežkárov prilbu na hlave počas jazdy nenosí. Pritom v skúmanom období bola prilba povinná (od roku 2019 je podľa predpisov povinná len do veku 18 rokov). Takmer 94 % zranených sa priznalo, že pri páde z kolobežky prilbu na hlave nemali. Na Slovensku je tiež nosenie prilby dobrovoľné, no na elektrickú kolobežku by ste sa mali postaviť len ak máte 15 a viac rokov.
Mestá sa snažia nájsť riešenie, ktoré by uspokojilo ako kolobežkárov tak aj chodcov a ostatných účastníkov premávky. Zaradenie kolobežky do premávky na ceste tiež nie je šťastné riešenie, kolobežkár by bol ohrozovaný autami. Možno by problém vyriešilo upravenie kolobežky, ktorá by obsahovala blinker a zaradila by sa na úroveň napríklad mopedu.
V zahraničí padol aj návrh zakázať jazdu elektrickým kolobežkám a obmedziť ich iba na cyklotrasy, čo by však vytvorilo potrebu výstavby cyklotrás. Správne riešenie zrejme ukáže až čas a aktívne používanie kolobežiek na cestách.
Aj cyklisti to majú na cestách zložité, možno rovnako ako kolobežkári. Článok sme spracovali tu:
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?