Vodík môže v budúcnosti nahradiť ropné palivo. Možno bude konkurovať aj elektromobilom.
Vodíkové palivo nie je sci-fi, reálne funguje, hoci na Slovensku o ňom len píšeme a čítame. Vodík sa nachádza takmer všade okolo nás, čo je jeho hlavnou konkurenčnou výhodou oproti rope a zemnému plynu. Ropa spolu s plynom patria medzi vyčerpateľné zdroje energie, navyše pri ich spaľovaní vzniká kysličník uhličitý, ktorý vplýva ako na naše zdravie, tak na ovzdušie celkovo.
Prečo teda nejazdíme už na vodík?
Získať vodík nie je jednoduché. Najčastejšie sa totiž získava zo zemného plynu alebo z uhlia, čo je pre životné prostredie zaťažujúce. Takže „ekologické“ palivo stráca potom svoj zmysel. Skúmalo sa aj získavanie vodíka priamo z vody z oceánu, písali sme o tom v tomto článku. Elektrolýza vody je však náročná na energiu a pri reálnej prevádzke by krajina, ktorá by palivo chcela vyrobiť, musela navýšiť aj počet svojich elektrární.
Pomerne finančne náročná je nielen výroba, ale aj skladovanie vodíku. Preto predpokladom fungovania vodíkovej dopravy je hlavne zvládnutie otázok produkcie, distribúcie aj akumulácie vodíku. Experimentálny výskum však naznačuje, že je možné v tejto oblasti dosiahnuť úspechy a vodík má potenciál stať sa palivom budúcnosti. Dokonca vzišlo tvrdenie, že vodíkové články budú veľkým a priamym konkurentom elektromobilov.
Svet a Slovensko
Infraštruktúra v rámci čerpacích staníc na Slovensku je nulová, susedné Čechy majú jednu vodíkovú čerpaciu stanicu v Neratoviciach. Tu jazdí dokonca aj vodíkový autobus, ktorý vodík získava z elektrochemickej výroby hydroxidu sodného a chlóru. Do roku 2023 však krajina podporí výstavbu vodíkových čerpacích staníc aj napriek tomu, že reálne na tieto autá nikto nejazdí. No výstavba čerpacej stanice je prvým krokom k uvedeniu paliva do praxe. Na Slovensku sa nielenže autá na vodík nevyvíjajú a netestujú, v rámci únie sme jediným štátom, ktorý sa ani nepodieľa na projekte vývoja vodíkových áut. A to je smutný fakt.
Vodíkové autá sú drahým špásom, cena sa pohybuje okolo 70 000 €. Vodíkové autobusy síce klesajú na cene, keďže u nás nemajú kde tankovať, nepredstavujú reálnu alternatívu v doprave. Čerpaciu stanicu na vodík nájdeme teda v susedných Čechách a potom v Rakúsku. Veľmi dobre si vedie Nemecko. Okrem čerpacích staníc tu jazdia aj vodíkové autobusy. Nóri ako priekopníci alternatívnej dopravy majú na cestách takmer 200 vodíkových áut.
Vo svete sa vodíkové auto Toyota Mirai predalo už viac ako 4 000x, pričom automobilka ráta s tým, že počet predaných áut bude ročne stúpať. Kórejská značka Hyundai alebo japonská Honda majú medzi vodíkovými autami tiež svojich zástupcov.
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?