Spoločnosť BMW Group sa môže pochváliť viacerými úspechmi v oblastí autonómnej jazdy. V predchádzajúcich rokoch predstavila základ, ktorý je potrebný na vysoko automatizovanú, plne automatizovanú a plne autonómnu jazdu. Medzi zásadné kroky automobilky môžeme zaradiť niekoľko úspešných príkladov. Už v roku 2006 BMW radu 3 autonómne odjazdilo celý pretekársky okruh Hockenheim a od roku 2011 spoločnosť testuje svoje autonómne prototypy na diaľnici A9 medzi Mníchovom a Norimbergom. V roku 2014 bol predstavený prototyp schopný jazdy na hrane najvyššieho výkonu a možnosti, ktorý riadeným šmykom – driftom prešiel okruh Speedway v Las Vegas. Automobilka sa v posledných rokoch naplno ponorila do vývoja sériovej výroby modelu BMW iNext. Napredovanie vo vývoji tohto projektu prezrádza aj to, že v roku 2014 BMW kúpilo akcie spoločností HERE, či spolupráca s takými partnermi ako Intel a Mobileye. BMW iNext by sa tak mohlo stáť prvým vozidlom tejto automobilky, ktoré v roku 2021 ponúkne na diaľniciach úplne bezpečnú jazdu na úrovni 3.
Pomoc umelej inteligencie pri autonómnej jazde
Do reálnej prevádzky sa autonómnu jazdu podarí aplikovať iba prostredníctvom umelej inteligencie. S pomocou umelej inteligencie vedia systémy vo vozidle inteligentne vyhodnocovať aktuálnu situáciu a tak navrhnúť zodpovedajúcu trasu ďalšej jazdy. Vysoko presné trasy zobrazujú dynamicky meniaci sa obsah, ako napríklad dočasné obchádzky alebo aktuálnu dopravnú situáciu. Na vytváranie tohto presného obsahu je potrebný zber dát.
Zbieranie dát pomocou snímačov
Súčasťou zamerania a vybavenia pri zbere dát je systém snímačov, ktorý je zabudovaný vo vozidlách. Ten predstavuje zdroj obrovského množstva údajov založených na informáciách z reálneho prostredia. Laserový radar, radar, kamera, ultrazvuková technológia a desiatky ďalších inteligentných snímačov, pomáhajú k celkovým schopnostiam autonómneho vozidla. Obrovské množstvo takto zozbieraných informácií následne prejde procesom inteligentného spracovania a predprípravou. Pre predstavu je dobre uviesť, že testovacie vozidlo so snímačmi na vysoko automatizovanú jazdu nazbiera počas dňa 16TB dát a vozidlo vybavené snímačmi na úplne automatizovanú jazdu až 40TB dát. Automobilka momentálne vyhodnocuje údaje zo snímačov, ktoré nazbieralo 40 testovacích vozidiel v reálnych dopravných situáciách. Vo svojom dátovom centre bude BMW do roku 2021 spracúvať viac ako 200 petabajtov najrôznejších informácií. Nazbierané údaje sú so snímačov odoslané do virtuálneho prostredia modelu vytvoreného v PAD. Čo je vlastne centrum, kde sa spracúvajú zadané úlohy. Informácie z neho sa používajú na vypočítanie okolia modelu, spôsobu jazdy či trajektórie. Tie sú následne odoslané do riadiaceho modelu vozidla – Motion Control. V PAD sa spája výnimočný výpočtový výkon s maximálnou bezpečnosťou, kde sú na prvom mieste bezpečnosť a plynule pohyby vozidla. Schopnosti riadiacich jednotiek PAD predstavujú pokrok medzi autonómnou jazdou na úrovniach 2 až 5 a práve ich priemyselná výroba predstavuje výzvu v procese úplne automatizovanej jazdy.
Využitie automobilu prostredníctvom mobilnej aplikácie
Cez BMW radu 7 predstavila automobilka niekoľko zaujímavých možností ako využiť vozidlo prostredníctvom aplikácie v mobilnom telefóne. Sú medzi nimi napríklad – vyzdvihnutie majiteľa, komunikácia s vozidlom, bezpečnosť, ovládanie vozidla, parkovací či bezhotovostný platobný systém. Spoločnosť už pracuje aj na vývoji technológií, ktoré pomôžu naplno využiť potenciál mobilných sieti 5G. Cieľom je, aby sa v budúcností po spustení sieti 5G do prevádzky dali naplno používať jej výhody v sériovo vyrábaných modeloch. BMW patrí medzi lídrov aj v používaní zmiešanej reality. Tá predstavuje spojenie reálnych prototypov a virtuálnej simulácie. BMW využíva tieto technológie predovšetkým pri vývoji interiérov vozidiel, vďaka čomu sa už v rannej fáze projektu môže vytvoriť komplexný model interiéru automobilu.
Nový operačný systém BMW 7.0
Nová generácia operačného systému s označením BMW 7.0 sa vyznačuje tým, že je kompletne digitálna a zameraná na individuálne potreby používateľa. Vodičovi sa zobrazujú správne údaje vďaka systému intuitívneho ovládania a možnosti nastaviť si zobrazované informácie podľa vlastných preferencií. Plné digitálna prístrojová doska tak ponúka priestor na zobrazenie sekcie s navigačnou mapou ako aj individuálne zvoleného obsahu. Ten je prostredníctvom Control Display viditeľný v reálnom čase, čím umožňuje rýchly prístup k všetkým nastaveniam a funkciám. Samotný operačný systém súčasne rozšíril viacdruhové rozhranie medzi vozidlom a vodičom. Používateľ má na výber viacero možnosti ovládania – ovládač iDrive, dotykové alebo hlasové ovládanie či možnosť niektoré funkcie ovládať gestami.
Systém výstrahy pred nebezpečenstvom v reálnom čase
Celý proces výstrahy prebieha anonymným zberom dát zo snímačov vozidla, odoslaním do centrály a následným rozoslaním informácií všetkým vozidlám v okolí. Takto sa k vodičovi dostanú včas relevantné informácie o dopravných nehodách, alebo zlých poveternostných podmienkach v konkrétnych lokalitách. Tieto technológie BMW vo svojich vozidlách využíva už od roku 2016, a neustále pracuje na ich ďalšom vývoji. Napríklad v priebehu tohto roka sa výrazne spresnia informácie o dopravných zápchach v reálnom čase či pribudnú výzvy polície na vytvorenie prechodu pre záchranné zložky. Okrem aktuálnych dopravných výstrah sa takýmto spôsobom prenášajú aj aktualizácie navigačných máp. Rýchle a presné zdieľanie informácií o dopravnej situácií je taktiež nevyhnutné dôležité pre používanie systémov automatizovanej jazdy.
Viac o jazdení bez šoféra sa dočítate tu
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?