Realita je taká, že momentálne až devätnásť firiem súperi o to, kto prinesie na trh ako prvý samostatne jazdiaci automobil. Zaujímavé je aj to, že mnohé známe a zvučné firmy v tomto trende zaostávajú. Vyplýva to zo správy, ktorú vydala analytická spoločnosť Navigant Research. Porovnáva v nej firmy, ktoré pracujú na technológii autonómneho riadenia. Navigant Research pri svojom hodnotení berie do úvahy desať rôznych kritérií súvisiacich s víziou, stratégiou, spracovaním, realizáciou či kvalitou samotného produktu. Posudzuje to aká dobrá je ich technológia, či sa môže hromadne vyrábať, alebo dokonca preniknúť do verejného života. Potom spoločnosti začlení do štyroch kategórií: lídri, konkurenti, vyzývatelia a nasledovníci.
Lídri samojazdiacich áut
V roku 2017 sa s najlepším výsledkom v kategórii lídrov umiestnili štyri automobilky - General Motors, Ford, Daimler a Renault-Nissan. Tento rok dosiahlo najvyššie ohodnotenie osem firiem – General Motors, Waymo, Ford, Volkswagen, Renault Nissan, ale aj technologická spoločnosť Aptiv (predtým Delphi) a dve spolupráce medzi automobilkami a technologickými firmami: Daimler Bosch a BMW-Intel-Fiat-Chrysler. Zastúpenie spoločností Waymo, Intel, Bosch a Aptiv je znakom rastúceho významu technologických firiem a subdodávateľov v pretekoch o vybudovanie auta schopného jazdy bez šoféra.
Na čele rebríčka sa udržal General Motors, ktorý je ochotný do autonómnych vozidiel investovať veľké peniaze a taktiež je schopný zabezpečiť ich výrobu. Automobilka tiež získala startup Cruise Automation a firmu Strobe, ktorá vyrába lidarové skenery. Vďaka nim sa autonómne autá orientujú v priestore. General Motors si určil niekoľko jasných cieľov, medzi ktorými sú aj robotické taxíky bez volantov a pedálov v roku 2019. Najpodstatnejšie je ale to, že spoločnosť môže hromadne vyrábať svoje autonómne vozidlá Chevy Bolt. Ide o model s označením Cruise, ktorý je elektromobilom štvrtej generácie radu Chevy Bolt. V súčasnej dobe sa testuje na verejných komunikáciách v San Franciscu a Phoenixe. Všetky autonómne vozidlá, ktoré konkurencia v súčasnosti testuje, majú aj ručné ovládanie. Tento nový model je však úplne autonómny, to znamená, že nepotrebuje ovládacie prvky, ako je volant, plynový a brzdový pedál. Auto disponuje niekoľkými displejmi, pomocou ktorých s ním môžu cestujúci jednoducho komunikovať. Interiér vozidla je obojstranne súmerný, také je aj umiestnenie airbagov chrániacich pasažierov na predných sedadlách. General Motors by tak mohol byť prvým a jediným výrobcom, schopným poskytovať vozidlá prepravným službám ako Lyft či Uber, prípadne by si automobilka mohla založiť vlastnú prepravnú službu.
Prvé vozidlo bez šoféra v bežnej prevádzke
Navigant Research sa tak domnieva, že prvé autonómne vozidlo, ktoré sa objavi v bežnej cestnej premávke, bude buď z dielne General Motors, alebo od Waymo. Môžeme s istotou tvrdiť, že medzi automobilkou s viac ako storočnou históriou a nováčikom od spoločnosti Googlu rastie rivalita. Waymo však uzavrel strategické partnerstvá so spoločnosťami Fiat-Chrysler, Lyft a Avis, ktoré pomáhajú riešiť jeho nedostatky, ako sú nedostatočné skúseností s budovaním, údržbou či vlastnením veľkej skupiny vozidiel. Veľmi ambiciózny je aj ich plán na spustenie bezvodičovej prepravnej služby v Arizone začiatkom tohto roka.
Medzi ďalšie zaujímavé spoločnosti, ktoré pracujú v tejto oblasti určite patria aj Apple a Tesla. Aj keď Apple podobne ako Google s Waymo nepatria medzi korporácie zaoberajúce sa automobilovým vývojom, treba ich brať vážne. Firma Apple požiadala o povolenie testovať autonómne vozidlá na cestách v Kalifornii a jej skúšobné vozidlo tam bolo už viackrát spozorované.
Tesla a autonómne vozidlá
Navigant Research vo svojej správe uvádza, že Tesla za svojou konkurenciou v tejto oblasti zaostáva. Firma Tesla má spomedzi výrobcov automobilov najsilnejšie vyhlásenia. V blízkej budúcnosti by sme sa mali dočkať autonómneho vozidla piatej úrovne, teda úplne samostatného. Spoločnosť v máji 2017 tvrdila, že systémy vybudované v súčasnej dobe by mohli dosiahnuť úroveň päť do roku 2019. Súčasná hardvérová výbava spoločnosti Tesla má však problém udržať senzory čisté a nezatienené za zlého počasia, a taktiež nemá dostatočné systémy nevyhnutné na úplne autonómnu jazdu. Navigant Research upozorňuje aj na to, že Tesla má problémy so zvýšením produkcie svojho Modelu 3, ako aj s kvalitou a spoľahlivosťou nových elektromobilov určených na masový trh. Môžeme konštatovať, že medzi tým, ako jednotlivé firmy vníma verejnosť a ich reálnymi výsledkami, je veľký rozdiel.
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?