Automobilové koncerny a odborníci z oblasti vývoja inovatívnych technológií vnímajú vozidlá ako produkty novej kategórie, ktoré nebudú úzkoprofilovo zamerané len na prepravu ľudí či tovarov ale budú poskytovať širší rozmer vo viacerých oblastiach. Aj preto sa čoraz viac zameriavajú na vývoj autonómnych vozidiel.
Prvá idea autonómneho vozidla uzrela svetlo sveta ešte v roku 1920 v New Yorku. Auto bolo v tom čase riadené rádiovým signálom. Myšlienka jazdy bez zásahu vodiča sa rokmi postupne vyvíjala až do súčasnej podoby, kedy je možné vozidlo riadiť cez moderné elektronické asistenčné systémy, ktoré dokážu auto samostatne viesť v jazdnom pruhu, udržiavať odstup či samostatne zaparkovať. Autonómna jazda umožňuje prepojenie a zosynchronizovanie radarových a ultrazvukových senzorov a optických kamier. Snímače takéhoto vozidla by mali byť schopné zvládnuť takmer všetky poveternostné podmienky, samozrejme v prípade extrémnych situácií by samo vozidlo zhodnotilo, že nie je bezpečné vydať sa na cestu. Dôležitá je aj funkcia zdieľania, to znamená, že vozidlá si budú môcť vymieňať údaje a skúsenosti.
Autonómne vozidlá sú jasných dôkazom súčasnej technologickej úrovne automobiliek. V súčasnosti takéto vozidlá jazdia len skúšobne, ale výhľadovo je ich využitie rôznorodé. Počuli ste už napríklad o autonómnych taxíkoch? V blízkej budúcnosti totiž môžeme očakávať, že nás budú voziť taxíky bez vodiča. Spoločnosť Uber, ktorá cez aplikáciu zabezpečuje zdieľanie jazdy, by totiž chcela v priebehu nasledujúcich 18 mesiacov spustiť túto inováciu pre svojich zákazníkov. Užívatelia tejto služby by si tak mohli vybrať, či sa zvezú bežným taxíkom so šoférom alebo sa prevezú autom s autonómnym riadením. Užívatelia služby budú mať možnosť využiť špičkovo vybavené autá spoločnosti Volvo, ktoré sú vybavené autopilotom, 28 kamerami, snímačmi a lasermi, ako aj softvérom s pravidlami, ktorými sa majú riadiť na v rámci premávky.
A nezostaneme len pri taxíkoch. V Štokholme nedávno nasadili do ostrej prevádzky malý elektrický autobus bez vodiča, ktorý premáva na trati dlhej 1,5 kilometra a odvezie maximálne dvanásť cestujúcich. Autobus je schopný za pomoci kamier a lidarov mapovať okolie, pohybovať sa na určenej trati, zastavovať na zastávkach a obchádzať autá alebo prekážky. Zatiaľ je však v autobuse kvôli legislatíve a bezpečnosti prítomný školený pracovník. Podobný autobus jazdí od novembra 2017 aj v bavorských kúpeľoch Bad Birnbach a preváža kúpeľných hostí. Aj Holanďania testujú podobné vozidlo, ktoré zatiaľ bez pasažierov a s dozorným šoférom skúšobne premáva medzi mestom Haarlem a letiskom.
Vo švédskej metropole Göteborg v roku zase 2017 spustili projekt Drive Me, v rámci ktorého bude skupina vodičov používať 100 autonómnych vozidiel značky Volvo na rodinné účely a na dochádzanie do práce po verejných cestách.
Ani železničná doprava by nemala byť ukrátená o autonómne riadenie. Francúzska firma Alstom plánuje na holandských železniciach vyskúšať nákladný vlak, ktorý by mal bez zásahu rušňovodiča prejsť 100 kilometrovú vzdialenosť. Cieľom je zjednodušenie kontroly nad vlakom. Tento typ riadenia je však naozaj zatiaľ len hudbou budúcnosti.
A neobídeme ani kamiónovú dopravu. Cieľom je úspora nákladov, eliminovanie únavy šoféra a samozrejme možnosť prejsť dlhšiu trasu bez zastavenia. Na dlhé trasy by však pravdepodobne nebolo možné vynechať prítomnosť a kontrolu vodiča.
Autonómne vozidla by mali znamenať výrazný posun v bezpečnosti. Príčinou väčšiny dopravných nehôd je totiž zlyhanie ľudského faktora. Autonómne vozidlá by mohli eliminovať výpadky koncentrácie o vodičov, úmyselné či neúmyselné priestupky, neadekvátne vyhodnotenie premávky a stavu vozovky, riadenie pod vplyvom alkoholu a omamných látok, či agresívne šoférovanie a zároveň by mali pomôcť plynulosti cestnej premávky. Vodič tiež môže efektívnejšie využiť čas strávený vo vozidle. Autonómna doprava by tak mohla zachrániť mnoho ľudských životov. Na to všetko je však potrebné doviesť softvér k dokonalosti a samozrejme legalizovať takýto typ jazdy. Technológia autonómnych áut má určite revolučný potenciál a pomôže vytvoriť nový vizuál infraštruktúry.
Nesmieme zabudnúť na dôležitý fakt a tým je, že autonómne vozidlá nájdeme vo veľkom zastúpení aj medzi elektrickými vozidlami. Ak by ste chceli získať viac informácií o novinkách v tejto oblasti, kliknite si na Pokrok vozidiel bez šoféra prípadne Tesla Model 3 a autonómne vozidlá.
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?