Elektromobily zažívajú v celosvetovom meradle výrazný vzostup. Výnimkou nie je ani Európa. Podľa nariadenia Európskeho parlamentu z roku 2014 je potrebné v jednotlivých členských krajinách v tomto smere iniciovať zmeny, legislatívne upraviť a stanoviť plány na zníženie emisií CO2 a budovať infraštruktúru pre vozidlá na alternatívne palivá. Na Slovensku boli za týmto účelom schválené rôzne strategické materiály ako Stratégia rozvoja elektromobility a jej vplyv na národné hospodárstvo, Národný politický rámec pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami alebo Národná politika zavádzania infraštruktúry pre alternatívne palivá.
Podpora elektromobily na Slovensku
Ministerstvo hospodárstva v spolupráci so Zväzom automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) v novembri 2016 začalo realizovať Projekt podpory kúpy a registrácie ekologických vozidiel v kategórii M1 (osobné vozidlá do 3,5 tony) a N1 (úžitkové vozidlá do 3,5 tony) a spustilo dotačný program na podporu elektromobility na Slovensku, v rámci ktorého sa poskytovali dotácie na kúpu vozidla s alternatívnym pohonom do 30. júna 2018. Na projekt bola vyčlenená čiastka 5,2 milióna eur zo zaniknutého Recyklačného fondu a to konkrétne suma 5.000,- € na elektrické vozidlo (BEV) a suma 3.000,- € na plug-in hybrid (PHEV). O dotáciu na kúpu vozidla však mohol požiadať nielen jednotlivec ale aj obce, mestá a kraje a to od 19. marca do 2. mája 2018 až do výšky 30.000,- €. Samospráva musela uhradiť 5 % z ceny vozidla a samotný nákup musí byť zrealizovaný do konca roka.
Vývoj podpory elektromobilov na Slovensku
Z aktuálnych štatistík ZAP SR je však zrejmé, že vyčlenené prostriedky pre jednotlivcov sa do konca stanoveného obdobia nepodarilo vyčerpať. Od novembra 2016 o príspevok požiadalo 789 ľudí (492 BEV a 297 PHEV), pričom príspevok bol poskytnutý na 454 vozidiel (265 BEV a 189 PHEV), ktoré splnili stanovené podmienky. Z balíka financií sa vyčerpalo len 3,4 milióna eur. Z čísel je jasné, že Slovákov alternatívny pohon príliš neoslovil a dôvodov je niekoľko. Určite k nim patrí konzervativizmus a nedôvera slovenského spotrebiteľa k alternatívnym palivám, ale samozrejme aj cena samotného vozidla, technologické obmedzenia, krátky dojazd a dostupnosť infraštruktúry, ktorá pri intenzívnom využívaní vozidla vyvoláva obavu z nemožnosti nabitia vozidla a následných komplikácií pri cestovaní. Musíme však podotknúť, že Slovenská republika je na tom s infraštruktúrou pre elektromobily a teda s hustotou nabíjacích staníc v rámci Európy celkom dobre. Dnes už je možné elektromobilom precestovať v podstate celé Slovensko.
Ako zvýšiť záujem o elektrické vozidlá na Slovensku?
Vzhľadom k nižšiemu záujmu ľudí o kúpu e-vozidla sa vynárajú otázky ako zvýšiť záujem o predaj elektromobilov. S nárastom počtu vozidiel na elektrický pohon je určite potrebné zahustiť sieť nabíjacích staníc a v maximálnej miere tiež využiť technológie, ktoré umožnia nabíjať na jednej nabíjacej stanici viacero vozidiel. Aj preto štát bude podporovať rozvoj nabíjacej štruktúry a dotácie sa nesústredia len na nákup vozidla na alternatívny pohon. Ministerstvo hospodárstva totiž plánuje poskytovať aj dotácie na nabíjacie stanice pre elektrické autá. Vláda má tiež v pláne schváliť 15 opatrení na podporu elektromobility, ktoré majú napríklad podporiť informačnú kampaň, vytvoriť jazdné pruhy pre elektromobily a odlíšiteľné ŠPZ, zjednodušiť administratívnu záťaž pri výstavbe nabíjacej infraštruktúry, zabezpečiť servis elektrických vozidiel alebo vytvoriť nízkoemisné zóny. Dúfajme, že priaznivcov e-vozidiel bude len pribúdať a autá na elektrický pohon nebudú len módnym trendom, ale bežnou súčasťou našich ciest.
Najpredávanejšie elektromobily na Slovensku
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?