V elektromobiloch mnohí vidia záchranu pre životné prostredie znečistené emisiami. Odborníci však upozorňujú na skutočnosť, že veľká časť elektrickej energie sa nezískava práve ekologickým spôsobom, a to v tepelných elektrárňach spaľujúcich hlavne hnedé uhlie, ktoré následne znečisťuje ovzdušie. Aj z toho dôvodu sa energia zo solárnych panelov javí ako alternatíva získavania elektrickej energie.
Automobilový trh spojený so solárnymi elektrárňami
Čínsky automobilový trh patrí v posledných rokoch k najväčším na svete. Množstvo emisií vytvára tlak na znižovanie podielu exhalátov v ovzduší, a preto sa Čína snaží tieto hrozivé čísla znižovať presadzovaním zvyšovania počtu automobilov na elektrický alebo hybridný pohon. Na ich prevádzku je však potrebné obrovské množstvo energie a keďže Čína je zároveň lídrom v oblasti solárnych elektrární, rozhodli sa spojiť tieto dva fenomény dokopy.
Otvorenie solárnej diaľnice
V decembri 2017 pri meste Jinan (Ťi-nan) spoločnosť Qilu Transportation Development Group slávnostne otvorila solárnu diaľnicu, ktorú buduje ako svoj výskumný projekt. Táto inteligentná diaľnica predstavuje v podstate 1 080 dlhú skúšobnú cestu, po ktorej denne prejde cca 45 000 vozidiel. Solárne panely, ktoré sú v nej umiestnené umožňujú vyprodukovať dostatočné množstvo energie na jej osvetlenie (teda nielen na svetlá, ale aj na signalizačné panely, kamery, tunely a mýtne brány) ale zároveň na osvetlenie ďalších 800 domov. Spoločnosť uviedla, že panely pokrývajú 5 874 m2 s celkovou kapacitou 800 kW.
Z čoho je solárna diaľnica?
Diaľnica je zložená z troch vrstiev a všetky technológie sú umiestnené pod spevneným priesvitným betónovým povrchom, ktorý prepúšťa slnečné žiarenie priamo na solárne panely. Pod vrchnou vrstvou sa teda nachádzajú fotovoltaické panely a na dne je položená izolačná vrstva. Vo vrstvách je dostatok priestoru na dobíjacie káble a tiež senzory na monitoring teploty, plynulosti premávky a hmotnosti vozidiel. Solárne panely sú v súčasnosti umiestnené pod dvomi z troch diaľničných pruhov a vodiči nepociťujú žiaden rozdiel oproti klasickému asfaltovému povrchu. Zaujímavosťou je tiež fakt, že v priehľadnej vrstve je nainštalovaná indukčná cievka, ktorá dokáže roztápať snehovú či ľadovú vrstvu.
Nabíjanie elektromobilov priamo pri jazde
Solárna diaľnica má byť okrem spomínaných účelov využívaná aj na nabíjanie elektromobilov. Ambíciou spoločnosti Qilu Transportation je podporiť elektrické autonómne cestovanie a využiť solárne panely na nabíjanie elektromobilov a to dokonca bezdrôtovo počas jazdy. Problémom však zostáva absencia áut, ktoré by takúto formu nabíjania technicky zvládli. Spoločnosť preto spolupracuje s čínskymi automobilkami na vývoji a technológií vhodných vozidiel.
Náklady na solárnu diaľnicu
Podľa analytikov je však potrebné vyriešiť kľúčové otázky týkajúce sa spoľahlivosti, to znamená, že bude potrebné testovaný úsek predĺžiť a samozrejme finančnej náročnosti. Náklady na inteligentnú cestu vyšli cca 7 000 jüanov (cca 900 €) za 1m2, teda testovaný úsek stál spoločnosť 41 000 000 jüanov (cca 5 280 000 €). Čo nie je zanedbateľná položka. Budovanie daného úseku zabralo 55 dní. Čo sa týka životnosti, je porovnateľná s asfaltovou cestou, teda 15 rokov.
Čína by mala mať do roku 2025 na cestách približne 30 miliónov vozidiel, ktoré budú disponovať rôznymi úrovňami autonómnych funkcií. Bude preto potrebné prispôsobiť cesty a diaľnice takémuto typu vozidiel. Inteligentné solárne diaľnice sa javia ako jedna z prijateľných možností. Podobné modely diaľnic už testujú vo Francúzsku či Švédsku.
Solárne parkovisko - počuli ste už o ňom?
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?