Nórsko má na svojich cestách najviac elektromobilov. Ich počet bude stále stúpať.
Nórsko má v počte elektromobilov na svojich cestách jasno. Do roku 2025 chce, aby na cesty vstupovali len autá s elektrickým pohonom. Už minulý rok tvoril podiel elektromobilov 33 % a Nóri tvrdia, že tento rok bude na alternatívny pohon jazdiť minimálne polovica krajiny.
Cieľ bol zo začiatku verejnosťou aj okolitými krajinami považovaný za šok aj sen zároveň. Vláda však trvá na tom, že ak v roku 2019 dosiahne krajina 50 %- tnú hranicu, potom cieľ do roku 2025 vôbec nie je nereálny, ale práve naopak.
Krajina si približne 95 % spotrebovanej elektrickej energie vyrába sama, vo vlastných hydroelektrárňach. Nóri nemajú ani jednu automobilku, ktorú by na lopatky položil príchod elektrických áut. Benevolentnou politikou v oblasti elektromobility tak krajina nerúca žiadne podniky ani neohrozuje pracovné miesta svojich ľudí.
Naozaj sa čaká, aj dva roky
Zvýšený dopyt po elektroautách však vyvolal nenormálne dlhé čakacie doby na nové vozidlá. Niektorí zákazníci vraj čakajú aj dva roky. Čakacia doba je spôsobená tým, že trh pýta viac, ako je možné naň doviesť a vyrobiť preň.
Najpredávanejšie vozidlá v Nórsku sú model 3 od Tesly a Nissan Leaf, ktorý viedol v predajnosti aj minulý rok a vôbec všeobecne vo svete patrí medzi veľmi obľúbené a dobre predávané vozidlá.
Chýbajú nabíjačky
Elektromobily v Nórsku nie sú zaťažené dovoznými clami, predajnou daňou a majitelia nemusia platiť poplatky za registráciu auta. Práve tieto stimuly podporujú celkový rast počtu elektromobilov na cestách. Rast sa však dostal do takého štádia, že majitelia síce elektromobil vlastnili, ale nemali ho kde nabiť. Situácia sa vyhrotila najmä v Osle, kde väčšina ľudí nežije v dome s garážou a tak možnosť večerného nabíjania „pod strechou“ odpadá. Aj preto ulice večer často pripomínali a pripomínajú sieť káblov, ktoré idú zľava doprava, od okna k autu, jednoducho tak, aby sa každému vozidlu „ušla šťava“.
V krajine preto ľudí, ktorí nemali vo svojom blízkom okolí možnosť dobiť vozidlo, odrádzala od nákupu aj samotná asociácia elektromobilov. Nabíjačky síce každý rok pribúdajú, krok ich výstavby je pomalší vzhľadom k počtu nových áut mesačne, či ročne. Krajina preto bude musieť do rozvoja infraštruktúry nabíjania investovať, ak chce svojim obyvateľom zabezpečiť pohodlné nabíjanie. Treba dodať, že Nóri zväčša tankujú zadarmo, takže pretlak pri nabíjacích staniciach je opodstatnený.
Nórske taxíky nabíjajú bezdrôtovo
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?