Zahraničné metropoly robia radikálne zmeny vo vozových parkoch hromadnej dopravy.
Pár rokov dozadu by elektrický autobus budil dojem vtipu, alebo by sme si mysleli, že ide o druh detskej hračky. Elektrická verejná doprava však má svoje nesporné výhody a zahraničné mestá si to veľmi dobre uvedomujú. Ak vezmeme do úvahy fakt, že každých 1 000 elektrických autobusov zníži dennú spotrebu ropy o 500 barelov, potom je ich ekologický prínos pre lokalitu, v ktorej jazdia, priam úžasný.
Transformácia mestských vozových parkov je však pomalá. Nestačí len autobusy nakúpiť, ale aj vybudovať nabíjaciu sieť. Treba vytipovať linky, ktoré zvládnu dojazd na jedno nabitie, prípadne prispôsobiť harmonogram dopravy tak, aby nabíjanie autobusu nemalo vplyv na grafikon.
Kalifornia vymení školské autobusy
Výmena za takmer 70 miliónov dolárov sa deje v Kalifornii. Viac ako 200 školských autobusov bude nahradených čisto elektrickými. Štúdia dokonca ukázala, že výmena dieselových autobusov bude mať pozitívny vplyv aj na respiračný systém detí. Nové autobusy ušetria až 26 000 kg oxidov dusíka a takmer 250 kg jemných pevných častíc ročne. Toto všetko dýchali aj deti, ktoré autobus vozil. Školské autobusy tu predstavujú významný a najbezpečnejší spôsob dopravy malých školákov. Voľba na školské autobusy nepadla len tak náhodne. Tým, že denne prekonávajú rovnaké, pomerne krátke cesty, dá sa ich nabitie a dojazd naplánovať tak, aby plne postačoval. Na jedno nabitie by mali prejsť do 150 kilometrov.
Najväčší boom zažíva Čína
Najviac elektrických autobusov vlastní Čína. Zároveň v jej mestách týždenne pribudne niekoľko tisíc nových bezemisných autobusov, takže bude ťažké jej prvenstvo zdolať. Čína elektrifikuje hromadnú dopravu veľmi radikálne, pretože znečistenie vzduchu je tu skutočne extrémne. Smog tu zapríčiňuje približne 1,4 miliónov úmrtí ročne, čo je alarmujúce číslo. V našich článkoch sme spomínali aj výmenu taxíkov v Číne, ktorá by sa mala týkať až 70 000 taxíkov jazdiacich na benzín alebo naftu.
Čína bude mať elektrické taxíky
Paríž a odvážne plány
Bezemisné autobusy sa nakupujú a používajú aj v ďalších mestách. Paríž by chcel mať do roku 2025 výlučne „čisté“ autobusy, čiže na elektrický pohon alebo na biopalivo. V meste už sú linky, ktoré fungujú len na elektrických autobusoch, vozový park mesta však činí okolo 4 700 autobusov, ktoré sa nedajú vymeniť naraz.
Holandsku sa elektrické autobusy páčia
Amsterdam by tiež chcel do roku 2025 vyhnať dieselové autobusy z mesta preč. Výmeny robí postupne, elektrinu potrebnú na nabíjanie by malo vyrábať slnko. Dopravný podnik bude inštalovať fotovoltaické články aj na svoje budovy a stanice. Elektrické mestské autobusy využíva i Rotterdam. Ten dokonca testuje elektrické smetiarske autá či dodávky. Výrazne podporuje výstavbu nových nabíjacích staníc, vďaka čomu počet elektromobilov v krajine rastie každým rokom. V meste boli spravené aj testovania, ktoré dokázali, že zvýšenie elektromobility prinieslo pokles prašnosti na cestách o 20 %.
Čítali ste o solárnych parkoviskách?
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?