Tam, kde nie je elektrifikovaná trať, ostáva zväčša len jediné a to použiť dieselový vlak. Tieto vlaky sú však pomerne hlučné a zaťažujú životné prostredie emisiami. Zmenu by mali priniesť vlaky jazdiace na vodík.
O vodíkovom palive sme písali už aj na našej stránke. Vodík sa dá vyrobiť z metánu, ale i z vody pomocou elektrolýzy. Vodíkové vozidlo poháňa elektromotor a energiu preň vyrobí reakcia kyslíka s vodíkom z nádrže. Výhodou je, že pri celej reakcii vzniká ako vedľajší produkt voda, ktorá potom odchádza do prostredia vo forme pary. Čiže žiadne splodiny, smrad, ani zaťaženie životného prostredia. Takto na vodíkovej technológii fungujú osobné autá.
Vodíkové vlaky
V Nemecku na tejto technológii začínajú testovať už aj vlaky. Prvý, Alstom Coradia iLint, uviedli do prevádzky ešte v roku 2018. Na jedno plné natankovanie prešiel denne takmer 1 000 kilometrov a jeho najvyššia rýchlosť dosiahla 140 kilometrov za hodinu. Vlak bol tichší a ekologickejší, a práve tieto dva fakty očarili Nemcov natoľko, že ak sa vlaky v reálnej prevádzke naozaj osvedčia, do roku 2021 vybudujú na trati stálu čerpaciu stanicu na vodíkové palivo a počet samotných vodíkových vlakov zdvihnú na minimálne 14. Hoci je vodík na nákup drahší ako nafta, je lacnejší na prevádzku a spomínaná ekologická rovina hrá v rozhodovaní sa medzi vodíkom a dieselom prvé miesto. Dodať treba aj fakt, že podľa Nemeckého združenia pre vodík a palivové články sú vraj vysokotlakové nádrže s vodíkom bezpečnejšie než palivové nádrže v klasických vlakoch.
Nemci sa naozaj snažia poňať dopravu ekologickejšie, najmä na trasách, kde chýba elektrifikácia. V praxi testujú aj elektrický hybridný vlak. Nezaostáva ani Holandsko, tam elektriku pre vlaky vyrábajú výlučne veterné elektrárne. Vodíkové vlaky očarili aj Angličanov. Francúzi im pripravujú vodíkové vlaky s úžasným názvom – Breeze (v preklade Vánok), ktoré nahradia doterajšie vlaky triedy 321. Budú mať rovnaký dojazd, ale oveľa lacnejšiu prevádzku bez vzniku škodlivých emisií.
Budúcnosť je aj v solárnych vlakoch
India so svojou najväčšou železničnou traťou v rámci Ázie vypravila už aj solárny vlak. Krajina, ktorá je typická tým, že na streche vlaku sedia ďalší pasažieri, možno za pár rokov zmení svoju tvár. Solárne vlaky DEMU majú 6 vagónov a na každom z nich je 16 solárnych panelov. Solárna energia však nepoháňa motor, ale živí všetky palubné prístroje a elektrospotrebiče vo vlaku, ako aj systémy pre cestujúcich – svetlá, ventilátory, informačné displeje. Energia zo slnka takto šetrí naftu, ktorá motor poháňa naďalej. Ročne je vraj tento vlak schopný ušetriť až 21 000 litrov nafty, čo skutočne nie je zanedbateľné číslo.
Na budúce tváre vlakovej dopravy sa teda môžeme tešiť, ale určite skôr vo svete, než u nás na Slovensku. Tu sa zatiaľ vlaková doprava propaguje ako ekologickejšia len v tom smere, že šetrí počet áut na ceste a tým znižuje celkový počet vypustených emisií. Slovensko zatiaľ alternatívne pohony na tratiach nevyužíva a to ani tam, kde sú trate bez elektriny.
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?