Automobilový priemysel prechádza v poslednom období výraznou premenou. Mnohé krajiny plánujú v priebehu nasledujúcich rokov úplne ustúpiť od spaľovacích motorov. Ako možné náhrady za klasické automobily sa ako najpravdepodobnejšie ukazujú dve varianty. Tou prvou sú elektromobily a tou druhou vozidlá na vodík. O vodíkových palivových článkoch sa hovorilo už pred viacerými rokmi, no namiesto nich sa do popredia dostali elektrické automobily. Čo je predovšetkým zásluha spoločnosti Tesla, ktorá s úspechom dostala prvý funkčný elektromobil medzi širokú verejnosť. Autá na vodíkový pohon sa však môžu stať oveľa zaujímavejšou a čistejšou alternatívou. Túto skutočnosť si uvedomujú aj samotní výrobcovia automobilov a mnohí z nich už pracujú na prvých vodíkových vozidlách.
Ako fungujú vodíkové vozidlá?
Pri elektromobiloch elektrický prúd k pohonu elektromotora uchováva akumulátor. Vodíkové vozidlo je taktiež poháňané elektromotorom, no elektrická energia preň vzniká v palivových článkoch chemickou reakciou vzdušného kyslíka a vodíka z nádrže. Pre zaujímavosť, jedno takéto auto vyrobí v priebehu dvoch rokov ako vedľajší produkt až 7 470 litrov vody, ktorá odchádza výfukom vo forme pary. Technológia automobilov s vodíkovými palivovými článkami pritom vôbec nie je nová. Už v roku 1966 firma GM predstavila svoje prvé vodíkové vozidlo Electrovan. Bolo pre dve osoby a obsahovalo aj veľké nádrže na vodík. Na jedno natankovanie prešlo približne 240 km. Pri jednej jazde však nádrže na vodík explodovali. V súčasnosti sa celý mechanizmus zmestí pod kapotu klasického vozidla. Kyslík sa zbiera zo vzduchu cez mriežku a vodík sa skladuje v palivových nádržiach s hliníkovým lemom, ktorý automaticky utesní nádrž pri nehode, a tak sa zabránilo jeho úniku. Je to vozidlo, ktoré využíva vodík k výrobe elektriny a produkuje iba čistú vodu. Jazdou týmto automobilom tak nevznikajú žiadne emisie, CO2, či iné škodlivé látky, ktoré by znečisťovali ovzdušie. Aby sa začali vodíkové vozidla viac využívať je okrem vývoja a ich výroby nesmierne dôležité aj to, aby bola vybudovaná dostatočná sieť čerpacích staníc.
Aj keď do výskumu a vývoja vozidiel s vodíkovými palivovými článkami investujú viaceré automobilky, najďalej v tom sú spoločností Hyundai a Toyota.
Hyundai
Model ix35 Fuel Cell od spoločností Hyundai je prvým sériovo vyrábaným automobilom s vodíkovými palivovými článkami. Výkonný asynchrónni elektromotor generuje výkon 100 kW (136 PS), s maximálnym točivým momentom 300 Nm. Zaujímavý je aj dojazd tohto auta, ktorý sa pri plnej nadrží pohybuje okolo 600 km. Automobilka Hyundai v predošlých rokoch prenajala do užívania niekoľko týchto vozov viacerým súkromným i verejným spoločnostiam predovšetkým v Európe. Aj prostredníctvom Európskej únie sa darí postupne budovať sieť čerpacích staníc na vodík.
Hyundai Nexo
Už tento rok by sa mal na trhu objaviť aj úplne nový model Hyundai Nexo. Toto vozidlo kombinuje praktickosť SUV s vyspelým know-how v oblasti palivových článkov, moderné asistenčné systémy a najvýkonnejšie pohonné ústrojenstvo vo svojej triede. Model Nexo sa tak stane druhou generáciou sériovo vyrábaného elektromobilu s palivovými článkami od spoločnosti Hyundai Motor.
Vodíkové užitkové vozidlá Hyundai
Automobilka okrem toho predstavila aj dva zaujímavé koncepty úžitkových vodíkových automobilov. Prvým je štúdia dodávky Hyundai H350 Fuel Cell Concept s dojazdom 422 km. A tým druhým je dokonca vodíkové nákladné vozidlo Hyundai FCV Truck. Tento kamión na vodík by sa mal objaviť na trhu už v priebehu budúceho roka.
Toyota
Toyota vyrába vozidla na vodík už viac ako 20 rokov. Úspešný model Mirai je na trhu už od roku 2014. Toyota Mirai využíva technológiu palivových článkov TFCS (Toyota Fuel Cell System), ktorá kombinuje palivové články s hybridným pohonom, súčasťou ktorých je nová súprava palivových článkov FC Stack (vlastná technológia Toyoty) a vysokotlakové zásobníky na vodík. Samotná Toyota vidí budúcnosť automobilového priemyslu práve vo vozidlách s vodíkovými palivovými článkami. Spoločnosť avizovala zdvojnásobenie svojich doterajších investícií do vývoja vozidiel poháňaných vodíkom, čím potvrdzuje svoj zámer vyrábať ich sériovo. Zámerom automobilky je túto technológiu v budúcností použiť aj do autobusov a nákladných vozidiel. Nová verzia Toyoty Mirai by sa mala objaviť na trhu začiatkom roka 2020.
Širšiemu využívaniu vodíkových vozidiel v súčasností bráni najmä nedostatok možností na dopĺňanie paliva a ich pomerne vysoká cena. Dobrou správou je, že výrobcovia sa snažia tieto problémy riešiť a snáď tak budeme v blízkej budúcností využívať tieto automobily aj na našich cestách.
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?