Jedným zo závažných problémov veľkomiest je preťažená doprava. Alarmujúca je nielen skutočnosť, že sa stala majoritným znečisťovateľom životného prostredia, ale dopravné kolapsy zároveň spôsobujú značné časové a ekonomické straty.
Elon Musk, svetoznámy inžinier, vynálezca a vizionár, ktorý podporuje a vyvíja ekologicky inovatívne technológie, prišiel s konceptom vybudovania siete podzemnej tunelovej dopravy. V praxi by táto vízia znamenala novú dopravnú revolúciu. Jeho spoločnosť The Boring Company predstavila v apríli 2017 projekt v rámci ktorého chce umiestniť pod mestá desiatky tunelov, ktoré by odbremenili a zrýchlili pozemnú dopravu a prispeli by k efektívnemu riešeniu preťaženej infraštruktúry vo veľkých mestských oblastiach. Cieľom projektu je, aby sa časť dopravných tokov presunula do podzemných tunelov.
Predstavte si, že z pozemnej komunikácie vstúpite so svojím vozidlom na plošinu resp. výťah, ktorý Vás dopraví do podzemného tunela a následne Vás koľajový prepravný systém dopraví do cieľovej stanice. A to veľmi rýchlo. Tzv. elektrické sane by sa mali pohybovať rýchlosťou 200 - 240 km/h. Pre tých, ktorí nevlastnia automobily, by na presun boli k dispozícií kabíny podobné mikrobusom. Podzemné tunely by bolo možné využiť aj pre ultra rýchly dopravný systém Hyperloop a to predovšetkým na dlhšie vzdialenosti.
Ako pilotné mesto pre realizáciu svojho projektu si Musk vybral Los Angeles, kde chce postaviť až 30 vrstiev podzemných prepravných tunelov. Spoločnosť Boring Company na svojej webovej stránke zverejnila mapu s náčrtom prvých tunelových trás a zároveň zverejnila aj viaceré vizualizácie a realizácie projektu.
Výstavba tunelov by mala prebiehať v dvoch fázach. Prvá fáza je zameraná na vytvorenie testovacieho tunela. Muskova spoločnosť začala kopať svoj prvý demo testovací tunel v štáte Kalifornia v meste Hawthorne na pozemku sídla spoločnosti SpaceX. Tunel má byť cca 10 km dlhý a mal by spojiť mestá Hawthorne a Culver city, kde žije veľa zamestnancov SpaceX. Tunel by mal vyústiť pri letisku LAX a následne by sa naň mali napájať ďalšie tunely. Až keď úspešne prejde skúškou a bude v plnej miere funkčný a schválený, bude možné vystavať širokú sieť tunelov pod LA. Spoločnosť tiež začína pracovať aj na novom podzemnom spojení dvoch miest. Musk zatiaľ získal ústny súhlas na vybudovanie podzemného Hyperloopu, ktorý by spojil mestá New York a Washington, ktoré sú od seba vzdialené 328 km. Presun medzi týmito mestami by s použitím tunela mal trvať cca 29 minút. Len pre porovnanie, v súčasnej dobe trvá cesta medzi NY a Washingtnom lietadlom 1 hodinu, vlakom 3,5 hodiny, autobusom 4,5 hodiny, autom 5 hodín.
Investícia do infraštruktúry je investíciou do budúcnosti a dokáže vrátiť ekonomike vložené finančné prostriedky. Aj napriek časovej, technologickej a finančnej náročnosti výstavby Musk vidí v podzemných tuneloch budúcnosť dopravy, ktorá prinesie odľahčenie infraštruktúry a efektívnejší transport. Podzemné tunely majú zároveň šetriť životné prostredie, nakoľko prepravované vozidlá budú mať vypnutý motor a nebudú do ovzdušia vypúšťať emisie. Ďalším úsporným krokom je výstavba tunelov s polovičným priemerom a taktiež Muskov plán v rámci ktorého chce na obloženie tunelov využiť tehly vypálené z vykopanej zeminy pri výstavbe tunelov. Je teda len otázkou času, kedy bude podzemná doprava bežnou súčasťou infraštruktúry vyspelých krajín.
Ak sa vám nepozdáva preprava v podzemí, vyskúšajte prepravu vo vzduchu
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?