Všetko o elektrických autách
All4car

Waymo je o krok bližšie k taxislužbe bez vodiča

 

Spoločnosť Waymo patriaca do portfólia Googlu prichádza s dôležitou novinkou v oblastí autonómnej jazdy. Tou je správa, že firma spustí v priebehu tohto roka v americkom Phoenixe prvú taxislužbu bez vodičov. Veľa napovedala už správa, ktorú vydala začiatkom roka analytická spoločnosť Navigant Research. Porovnáva v nej firmy, ktoré pracujú na technológii autonómneho riadenia. Vyplýva z nej, že prvé autonómne vozidlo, ktoré sa objavi v bežnej cestnej premávke, prinesie buď General Motors, alebo práve Waymo. V apríli spoločnosť podala žiadosť o povolenie úplne autonómnej prevádzky vozidiel Waymo v Kalifornii. Na verejnosť sa teraz dostal aj detailný dokument popisujúci fungovanie tejto nesmierne zaujímavej služby.

 

 

Vízia a skutočnosť

Podľa tohto dokumentu spoločnosť počíta s 52 úplne autonómnymi vozidlami, z ktorých bude 27 registrovaných v Kalifornii a 25 v Arizone. Waymo by chcelo v tejto službe použivať hybridné minivany Chrysler Pacifica. Tieto vozidla sa v súčasnosti testujú v Arizone a majú detailne zmapovanú oblasť s rozlohou asi 50 štvorcových míľ, čo je približné 130 štvorcových kilometrov v okolí sídla firmy v Mountain View. Pozoruhodné sú aj podmienky, v ktorých vozidla zvládajú premávať. Správa uvádza, že auta dokážu jazdiť v hmle, v slabom daždi, alebo aj v noci. V prípade, ak by čelili silnému dažďu, snehu, ľadu, prípadné sú nútené jazdiť po zaplavených cestách alebo v teréne, tak sa budú snažiť o „minimálny rizikový stav“. Čo v skutočnosti znamená zastavenie na ceste, alebo vedľa nej. Takto sa auto zachová aj keď zistí možnú poruchu, zaregistruje kolíziu či aktivovanie airbagov. Waymo tvrdí, že ich vozidla sú schopné zvládnuť väčšinu ciest a parkovísk do rýchlostí až 65 míľ za hodinu čo je asi 104 kilometrov za hodinu. Momentálne sa takouto rýchlosťou na verejných komunikáciách nepohybuje žiadne autonómne vozidlo.

 

 

Bezpečnosť a zákaznícka podpora  

Podľa bezpečnostných predpisov Kalifornského dopravného úradu DMV (Department of Motor Vehicles) sa požaduje, aby bolo autonómne vozidlo pod dohľadom vzdialeného operátora. Jeho úlohou je aby poskytol posádke vozidla odbornú pomoc v prípade akéhokoľvek zlyhania, alebo dopravnej kolízie. V praxi to vyzerá tak, že Waymo bude mať dva tímy, a tie budú monitorovať všetky vozidla počas ich prevádzky v reálnom čase pomocou virtuálneho nástroja. Zároveň tieto tímy budú poskytovať zákaznícku podporu a  kedykoľvek budú môcť komunikovať s posádkou. Robotické vozidla Waymo používané v tomto projekte by mali mať 4. úroveň autonómie, to znamená, že za určitých podmienok zvládnu riadenie bez zásahu vodiča. V dokumente sa uvádza, že ani cestujúci a dokonca ani vzdialený operátor nebudú môcť z bezpečnostných dôvodov prevziať riadenie. Niektoré z týchto automobilov obsahujú funkčné tlačidlo e-stop, po ktorého použití sa auto zastaví. Ukončenie jazdy zas v iných vozidlách bude možné pomocou zadania číselného kódu. Spoločnosť Waymo v správe ďalej uvádza, že minivany sú schopné rozpoznať záchranárske či policajné auta a zastanú ak sú k tomu vyzvané blikaním. Po samotnom zastavení vozidlo odomkne dvere, otvorí okno a následne môže polícia komunikovať s podporným tímom firmy.

 

Spoločnosť Waymo sa aj týmto krokom dostala o krok bližšie k využívaniu autonómnych vozidiel v komerčnej sfére. Udelenie povolenia k prevádzke však neznamená okamžitú autonómnu taxislužbu v uliciach mesta. Ešte predtým je potrebné naozaj dôkladne zmapovať cesty, po ktorých sa budú vozidla bez vodičov bežne pohybovať.

 

 

Ak vás informácie o pokroku autonómnej jazdy zaujali, tak si môžete prečítať aj ďalšie články k tejto tématike Pokroky v autonómnych vozidláchPrichádza čas pustiť volant z rúk.

Kontaktujte nás

Nemáte radi formuláre? +421 42 4692 271
Meno:
Telefón: *
E-mail: *
Overovací kód: *
Text správy: *
Správa sa odosiela ...
* - povinné polia
Novinky emailom

Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?