Jeden elektromobil by v meste poslúžil viacerým a neblokoval by zbytočne parkovacie miesto.
Zdieľanie vlastného bytu v čase, kedy v ňom nie sme, je dnes bežným spôsobom ako zarobiť a zároveň prenajať byt. Tento systém zdieľania ubytovania poznáme aj ako Airbnb. Práve na tejto myšlienke stoja projekty zdieľania áut v meste, čiže Car sharing. Ten mnohí vnímajú ako riešenie mestskej zápchy alebo večného problému kde zaparkovať.
Zaparkované auto zaberá priestor. Ak parkujete 8 hodín, napríklad počas pracovnej doby, auto nepotrebujete a ono môže v tomto čase poslúžiť lepšie niekomu inému. Práve ten niekto by vďaka vám mohol rýchlo obehnúť obchody alebo úrady, ktoré potrebuje, auto vrátiť a prispieť vám tak na jeho réžiu alebo splátky. Za predpokladu, že ste vnútorne stotožnení s tým, že vaše auto bude šoférovať niekto iný a niekto iný v ňom bude aj sedieť.
Čo by zdieľanie áut vyriešilo?
Nedostatok parkovacích miest by Car sharing mohol aspoň trošku vyriešiť. Áno, aj auto, ktoré si idete požičať, musí niekde zaparkovať, no nestálo by na danom mieste polovicu dňa. Ranné krúženie okolo voľných parkovacích miest a samotný chaos pri hľadaní voľného parkovania by tiež mohli byť miernejšie. Ak viete, že si auto budete požičiavať, nemusíte vyraziť skoro ráno a chytiť si „dobrého fleka“.
Čo domyslené ešte nie je?
Treba sa pozrieť na to, či budú autá na zdieľanie ponúkať súkromné osoby – jednotlivci alebo spoločnosti, ktoré sa budú špecializovať len na túto službu. Na Slovensku je možno reálnejšia práve druhá možnosť, ale hovoriť „nikdy“ sa občas neopláca.
Nezabúdajme i na to, že ak má byť požičiavanie áut prínosné pre spoločnosť aj pre samotného užívateľa, malo by ísť o autá na alternatívny pohon, napríklad elektromobily. Tie by sa v čase zákazu dieselových motorov do centra mesta dostali všade a v prípade podpory budovania parkovacích miest by nepocítili problém ani pri odstavení. Výdavky na palivo by boli nižšie a tým by bola lákavá aj cena samotnej služby. Poskytovateľ tejto služby ale bude musieť riadne monitorovať ich nabitie, aby sa nestalo, že si niekto po zapožičaní vozidla bude musieť spraviť neplánovanú zastávku na nabíjačke.
Košice začali, uvidíme, kto sa pridá
V Košiciach už takúto službu spustili. V meste sú určené zóny, v ktorých si auto môžete požičať a v ktorých ho musíte zaparkovať. Jazdiť s ním môžete aj mimo zón, ale odstaviť po skončení jazdy nie. Tým sa zaručí blízkosť voľného automobilu pre ďalších užívateľov. Parkovanie je v meste bezplatné, nemusíte riešiť žiadne lístky a podobne. Auto si rezervujete cez aplikáciu, do ktorej je potrebné sa registrovať. Systém vyriešil aj dobíjanie automobilov, v prípade poklesu baterky pod 20 % sa auto už v aplikácií neukazuje a spoločnosť sa postará o jeho nabitie za vás. Viac o službe Sharengo v Košiciach na ich stránke. Služba poskytuje na prenájom autá ZhiDou.
Aj v Trenčíne to žije elektromobilmi
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?