Automobilový priemysel prechádza v súčasnej dobe obrovskými zmenami. Revolúciu okrem elektromobilov spôsobujú aj autonómne vozidlá. Ide o vozidlá „bez šoféra“, ktoré disponujú schopnosťou sledovať okolité prostredie a pohybovať sa v rámci neho bez ľudského zásahu. Technológia autonómneho riadenia má 5 rôznych levelov.
K čomu slúžia autonómne vozidlá?
Autonómne vozidlá by mali eliminovať zlyhanie ľudského faktora pri šoférovaní a posunúť bezpečnosť jazdenia na výrazne vyššiu úroveň. V moderných automobiloch akými sú aj autonómne autá je nainštalovaných viacero rôznych asistenčných systémov. Z časti sa už dostávajú aj do lacnejších modelov áut a dá sa očakávať, že sa čoskoro stanú povinnou výbavou našich štvorkolesových miláčikov.
Ako pôsobia asistenčné systémy?
Mnohí vodiči sú však už teraz preťažení z množstva moderných technológií vrátane asistenčných systémov, ktorými sú vybavené ich vozidlá a často ani nevedia adekvátne využiť rôzne technologické a bezpečnostné vychytávky svojich vozidiel, vďaka ktorým by mohlo byť cestovanie nielen pohodlnejšie, ale aj bezpečnejšie. Automobilové koncerny doslova súťažia o to, ktorý z nich prinesie na trh auto s najbezpečnejšími asistenčnými systémami (PAS, DAS). Nehovoria vám nič skratky ACC, MBS, TSA či LKA? Všetko sú to rôzne druhy asistenčných systémov, o ktorých sa viac dozviete po kliknutí na link. Asistenčný systém vám napríklad poskytne informácie o stave premávky, upozorní na riziko nárazu, posilní brzdný účinok alebo automaticky zabrzdí, dokáže udržovať primeranú rýchlosť, korigovať jazdnú dráhu alebo prepínať svetlá. Všetky tieto vlastnosti a mnohé ďalšie pomáhajú zvyšovať vašu bezpečnosť, no treba ich vedieť správne používať.
Prvá nehoda elektromobilu Tesla
O tom, že aj moderná technológia a prítomnosť asistenčného systému môže zlyhať svedčia viaceré nehody. V máji tohto roku mal elektromobil Tesly nehodu, pri ktorej zomreli dvaja ľudia a tretí sa zranil. Americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NTSB okrem tejto nehody vyšetruje aj tri ďalšie nehody Tesly. Dve z nich sa týkajú zlyhania systému Autopilot. Nakoľko počet takýchto nehôd pri vozidlách používajúcich Autopilota Tesly stúpa, britská spoločnosť Thatcham Research, ktorá sa špecializuje na bezpečnosť automobilov a testuje ich pre poisťovne, sa rozhodla zhodnotiť asistenčné systémy pre Autopilot Tesly. V testoch sa zamerali na zistenie, ako tieto systémy fungujú, ktoré situácie sú pre nich problémové, ako indikujú svoju aktivitu, ako sledujú vodiča, ale zaujímal ich aj marketing spojený s uvedeným asistenčného systému na trh.
Vyšetrovanie nehody elektromobilu
Spoločnosť Thatcham Research dospela k záveru, že výrobcovia by mali zodpovednejšie a jasnejšie vysvetliť vodičom, aký je rozdiel medzi systémom asistenčnej jazdy a autonómnym vozidlom. Niektoré moderné systémy používajú totiž zavádzajúce názvy a môžu tak vodičov presvedčiť, že ich vozidlo je plne autonómne. Asistenčné systémy však len udržujú vozidlo v jazdnom pruhu, kontrolujú jeho rýchlosť a udržiavajú ho v bezpečnej vzdialenosti od vozidla idúceho pred ním.
Ako jazdiť bez nehody
Vodiči by sa tak mali naučiť, do akej miery sa môžu na asistenčné systémy spoľahnúť, čo od nich očakávať a ako správne vyhodnotiť údaje, ktoré im poskytujú. Dôležité, je aby sme boli schopní v čo najväčšej miere využívať systémy asistencie ale zároveň nepreceňovali ich možnosti. Nezabudnite neustále udržiavať kontrolu nad vozidlom aby ste boli v prípade potreby schopný adekvátne reagovať. Ide predsa o vašu bezpečnosť. Asistenčné systémy sú vyvinuté pre podporu vodičov ale nie na plnú kontrolu vozidla.
Na trhu bude čoskoro dostupná aj taxislužba bez vodiča
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?