Príchod elektromobilov bude vyžadovať transformáciu terajších čerpačiek.
Čerpacia stanica je pre nás samozrejmosťou a často pri jej návšteve možno nepremýšľame o tom, čo stálo za jej vznikom a ako bude vyzerať v budúcnosti.
Foto čerpacej stanice spoločnosti Fanto v Zlíně-Prštném v roku 1936
Benzín na kilá
V zaujímavom dokumente Benzina v proměnách času je opisovaný vznik prvých, skôr tankovacích ako čerpacích staníc v Česku. Tankovanie benzínu fungovalo tak, že sa vytvorila sieť menších obchodníkov, ktorí benzín odoberali v sklenených, približne 35 litrových demižónoch a zásobovali ním vtedajších motoristov. Benzín ste kúpili v drogérii, alebo v lekárni. Buď v desaťlitrovom demižóne, alebo vám ho naliali pri pulte do pripravenej nádoby. Neskôr sa benzín uskladňoval v praktickejších sudoch s pumpami. Mimochodom, nepredával sa na litre, ale na kilá. Táto sieť pripomínala tú dnešnú, dokonca aj vtedy vznikla mapa zmluvných predajcov benzínu. Od sudov sa plynule prešlo k stĺpovým stojanom na ručný pohon, ktorý bol časom vymenený za elektrický. Absolútne prvú verejnú čerpaciu stanicu v Československu postavili bratia Zikmundovci na pražskom Námestí republiky v roku 1923. Do šiestich rokov už firma BZ prevádzkovala na území Československa viac ako 300 staníc. Benzín sa často tankoval do áut ručne, jednoducho sa prelial s nádoby do nádrže.
Dnes nájdeme čerpaciu stanicu takmer všade
Aj počas cestovania využívame služby čerpacích staníc pomerne často. Slúžia na parkovanie, oddych, kúpime si na nich kávu alebo malé občerstvenie. Už dávno stanice neponúkajú len doplnkový tovar pre autá, autoumyváreň alebo sociálne zariadenia pre posádku auta. Mnohé čerpacie stanice pridávajú do svojho okolia detské ihriská, spájajú sa s reštauráciami, alebo je ich priestor využívaný ako mini market. Natankovanie je teda spojené s oddychom, nákupom či so stravovacími službami. Na webstránke benzin.sk sme v registri čerpacích staníc narazili na číslo 909 slovenských staníc v databáze. Pekné číslo.
Trendom je ústup čerpacích staníc
Výrazné miznutie benzínok momentálne badáme najmä v západnej Európe, ale i v USA. Najviac sa ich počet znížil v Británii. Predaj paliva sa viac kombinuje s predajom ďalších položiek, vzniká požiadavka na komfort natankovať a nakúpiť na jednom mieste. Čerpacie stanice vytláčajú vo svete aj nabíjacie stanice, ktoré často vznikajú práve pri veľkých obchodných centrách alebo reťazcoch.
Aká je situácia na Slovensku?
Na Slovensku bolo v roku 2 000 okolo 600 benzínok, dnes by sme ich, ako sme písali vyššie, našli okolo 909. V našej krajine nezačalo masové vymieranie čerpacích staníc, hoci elektromobily jazdia aj po slovenských cestách. Spotreba tradičných palív bude podľa predpokladov stúpať, prípadne sa udrží, a výrazný pokles zatiaľ citeľný nie je. Určite však bude stúpať aj podiel predaja alternatívnych palív, rovnako ako predaj vozidiel využívajúcich tieto palivá – napríklad aj vďaka dotáciám. Predpokladá sa aj určité spájanie čerpacej stanice s nabíjacou, čiže situácia, kedy čerpacia stanica vybuduje aj nabíjačky, aby oslovila a uspokojila väčšiu časť zákazníkov.
Mení sa výrazne aj dizajn staníc. Snažia sa upútať, ale nerušiť. Viac dbajú na svoje okolie, aj samotné vnútro. Dôkazom toho sú napríklad čerpacie stanice v Dunajskej Strede alebo v Matúškove. Dizajnované sú profesionálnymi ateliérmi a od klasických „benzíniek“ majú na míle ďaleko. No ak v budúcom pretlaku nabíjacích staníc majú stále zákazníkov upútať a pritiahnuť, ich transformácia a premena bude zrejme nutná.
Zdroj foto v článku: www.gas.sk, www.ateliersad.cz, publikácia Benzina v proměnách času
Publikáciu Benzina v proměnách času si môžete stiahnuť aj tu.
Kde nájdete viac nabíjacích ako čerpacích staníc?
Chcete dostávať aktuálne informácie o elektromobiloch?